?

Czy warto włączyć w suplementy do codziennej diety?

Przez ostatni czas wiele chorowałam, mój organizm jest dość mocno osłabiony. Pomyślałam, żeby może wspomóc go suplementami. Czy warto je włączać do codziennej diety?

Kategoria: Odchudzanie
Monika Frank 10.07.17 12:11:38
Dzień dobry!
Po przebyciu długo trwającej choroby organizm jest osłabiony i potrzebuje odpowiedniego wzmocnienia jakim może okazać się zdrowa, zróżnicowana dieta obfitująca w podstawowe składniki odżywcze, ale także szereg witamin oraz składników mineralnych. Ważnym elementem są antyoksydanty wspierające naturalne mechanizmy obronne komórek człowieka, dlatego warto wzbogacić swoją dietę w produkty o dużej zawartości witaminy C, E, β-karotenu, cynku czy selenu. W codziennym jadłospisie warto uwzględnić takie produkty jak: świeże owoce i warzywa, orzechy, kiełki, oleje roślinne. Kolejnym korzystnym aspektem są probiotyki, które wzmacniają układ odpornościowy i dbają o prawidłowy skład mikroflory jelitowej. Naturalnym ich źródłem w diecie mogą być fermentowane produkty mleczne (kefir, jogurt naturalny) czy też produkty kiszone (kapusta, ogórki). Ważną rolę spełniają także kwasy omega-3, posiadające właściwości przeciwzapalne. Zaleca się spożywanie tłustych ryb morskich, oleju lnianego bądź siemienia lnianego. Można zaopatrzyć się także w tran. Jeśli nasza dieta będzie obfitowała w wyżej wymienione składniki, włączenie suplementów diety nie będzie potrzebne. Warto zwrócić uwagę na fakt, iż witaminy oraz składniki mineralne z pożywienia są lepiej przyswajalne dla organizmu niż preparaty w formie suplementów.

Odpowiedź dla Ciebie opracował zespół poradni Mój Dietetyk w Poznaniu. Zachęcamy do skorzystania z indywidualnej porady żywieniowej (w gabinecie stacjonarnym lub online), w ramach której dietetyk przygotuje dietę dostosowaną do stanu zdrowia i trybu życia.

Zapraszamy do kontaktu, istnieje możliwość skorzystania również z porady on-line – bez wychodzenia z domu!

Pozdrawiam serdecznie!
Monika Frank, Dietetyk
www.poznan.mojdietetyk.pl
poznan@mojdietetyk.pl
tel. 698 418 306

Warto również przeczytać:
Suplementy w odchudzaniu
http://www.mojdietetyk.pl/artykuly/suplementy-w-odchudzaniu.html?c=9
Celina Kinicka 09.07.17 21:07:57
Ja polecam więcej warzyw i owoców w diecie, można się wspomóc też ziołami.
A z suplementów na zwiększenie odporności polecam dobrej jakości probiotyki spożywane podczas posiłku.
Łukasz Kozioł 04.07.17 17:30:50
Hej. Odpowiedzi jest kilka. Przede wszystkim dieta. Jeżeli dieta w okresie około chorobowym była dobra, trzeba się zastanowić co mogło stanowić stany zapalne.
Jeżeli dieta była daleka od racjonalnego żywienia najpierw trzeba popracować w kuchni i później myśleć o suplementacji. Jeżeli nie uprawiasz sportu wyczynowo samą zbilansowaną dietą powinnaś uzupełniać składniki odżywcze, witaminy i minerały.
Może nie lubisz ryb? Wtedy warto zadbać o podaż o-3 z suplementu.
Pozdrawiam Łukasz Kozioł.
Alicja Syc 29.06.17 20:56:44
W trakcie choroby i tuż po chorobie, gdy jeszcze organizm sam nie jest w stanie wykorzystać wszystkich substancji dostarczanych z dietą, można wspomagać się nutridrinkami, ale później warto stopniowo przechodzić na zrównoważoną dietę. O ile nie występują u Pani zaburzenia wchłaniania, co wiązałoby się np. z koniecznością dostarczania większych ilości niektórych substancji, nie ma konieczności suplementacji. Wytyczne wspominają o suplementacji witaminy D3 przez cały rok, a przynajmniej od października do kwietnia, kiedy to nie mamy możliwości przebywać "na słońcu". Pozostała suplementacja zależy od poziomów w organizmie, przyjmowanych leków i stosowanej diety. Warto zrobić badania, ponieważ nadmiar niektórych substancji może być równie, o ile nie bardziej, szkodliwy od ich niedoboru. Na co zwrócić uwagę w diecie? Na odpowiednią ilość makro (białko, żelazo, węglowodany) i mikroelementów, podaż i stosunek kwasów omega 6 i omega 3 (1:4-5), witamin, przeciwutleniaczy, magnezu, wapnia, kwasu foliowego. Pracę przewodu pokarmowego warto wesprzeć odpowiednią ilością produktów zawierających błonnik pokarmowy, o ile są one dobrze tolerowane - dokarmią naszą mikroflorę jelitową. Wcześniej warto wspomóc się probiotykami dobranymi we współpracy z dietetykiem. Pozdrawiam Alicja Syc
Marzena Wacław-Pazera 29.06.17 14:32:02
Witam, oczywiście gdy organizm jest osłabiony trwającymi przewlekle infekcjami warto go zregenerować i wzmocnić. Na pierwszym miejscu trzeba postawić na odpowiednią dietę bogatą w przeciwutleniacze, makro i mikroelementy, aktywne enzymy, witaminy i białko. Dlatego należy skupić się na produktach świeżych i dobrych jakościowo. Lato jest świetnym okresem bo tych produktów daje nam mnóstwo- mam tu na myśli głównie warzywa i owoce. Dodatkowo należy korzystać z kąpieli słonecznych, gdyż wytwarzana w skórze witamina D wzmacnia odporność, warto również spędzać aktywnie czas na powietrzu, co najlepiej pomaga się odstresować. Można pić również przygotowany przez siebie syrop cytryny, miodu i czosnku lub/i zakwas buraczany. Jeżeli mowa o suplementach to szczepy bakterii probiotycznych Lactobacillus rhamnosus LGG, podnoszą odporność oraz kwasy omega3. Niewiele jednak pomogą w pojedynkę bez diety i zdrowego stylu życia. Pozdrawiam, Marzena Wacław-Pazera.
Agnieszka Blumczyńska 28.06.17 21:03:36
Witam,
Jako suplementację dla wzmocnienia organizmu polecam jedynie tran (bogaty w kwasy tłuszczowe omega-3) oraz probiotyki (wspomagają układ odpornościowy, wzbogacają naturalną florę jelitową). Poza tym polecam wprowadzenie do jadłospisu produktów bogatych w naturalne przeciwutleniacze. Należą tu czerwone, pomarańczowe, zielone i fioletowe warzywa i owoce, olej, masło, mleko i jego przetwory, żółtko jaj - bogate w witaminę A, oraz produkty obfitujące w witaminę E olej, orzechy (zwłaszcza pistacje), migdały, nasiona słonecznika, sezam, awokado, kiełki pszenicy, rośliny strączkowe.
Pozdrawiam
Agnieszka Blumczyńska
Dietetyk kliniczny,
www.madrezywienie.pl
Katarzyna Marciniak 27.06.17 22:59:41
Witam,
Jeśli choroba trwała dość długo należałoby wzmocnić florę bakteryjną. Jednak na początku warto zrobić badania i poznać czy coś się dzieje. Następnie włączyć odpowiednią dietę, która spowoduje wzmocnienie organizmu, a następnie bym myślała o dodatkowej suplementacji.
Zapraszam do współpracy,
Pozdrawiam
Katarzyna Marciniak
Med-Dieta
www.med-dieta.pl
https://www.facebook.com/dietasiedlce/
Katarzyna Grzesik 27.06.17 15:18:26
Nie napisała Pani o jakich suplementach myśli więc trudno się jednoznacznie odnieść do tematu. Na pewno warto przyjrzeć się diecie i wzbogacić ją o warzywa, owoce, źródła probiotyków, prebiotyków itd.
jak najbardziej popieram :) nie warto robic nic w ciemno tym bardziej jesli dotyczy to zdrowia. Pamiętaj też o tym że w lodówce kryje się sporo porduktów które wzmacniają odpornośc i odbudowuja nasze jelita bo własnie tam ta odpornośc mieszka. Skorzystaj z nich bo czasem wystarczy wdrożyć do diety kilka pomijanych do tej pory potraw niekoniecznie zajadać sie kolejnymi tabletkami czy specyfikami :) Pani Angelika juz napisała z czego możesz skorzystać :)
Angelika Korcz 27.06.17 12:44:56
Dzień dobry,

Na początek warto zrobić badania i stwierdzić czy faktycznie występują jakieś niedobory. Na podstawie tego co Pani napisała trudno stwierdzić czy faktycznie potrzebuje Pani suplementacji. Jednak chciałabym zaznaczyć, że warto zacząć od urozmaicenia diety i wzbogacenia jej w warzywa (które powinny być podstawą jadłospisu) oraz owoce, a także świeże zioła. Produkty te kryją w sobie wiele witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów, które mają niebagatelny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i odporność.
W kwestii odporności warto też zadbać o probiotyki i prebiotyki w diecie. Te pierwsze to nic innego jak grupa żywych bakterii oraz drożdży, które mają pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Znajdziemy je w fermentowanych produktach mlecznych oraz kiszonkach.
Z kolei prebiotyk to substancja, zazwyczaj nieulegająca trawieniu w układzie pokarmowym człowieka, która stymuluje wzrost lub aktywność dobroczynnych mikroorganizmów, bytujących w jelitach. Prebiotyki występują w takich produktach spożywczych jak cykoria, czosnek, banany, karczochy, szparagi, cebula, por, topinambur, fasola oraz groch.
Jeżeli mówimy o odporności, to musimy zaznaczyć, że coraz większą rolę przypisuje się witaminie D. Na szczęście w okresie letnim możemy pozyskiwać ją z promieni słonecznych.

Serdecznie pozdrawiam,
Angelika Korcz
www.food-idea.pl