?

Jaka dieta przy jelicie drażliwym?

U mojego męża zdiagnozowano zespół jelita drażliwego. Jaki rodzaj diety zastosować przy tej dolegliwości?

dietetyk Dominika Pokrywka
Dominika Pokrywka 15.06.17 16:58:32
Dzień dobry! Zespół jelita drażliwego (IBS) jest jednostką chorobową, której przyczyny na ten moment nie są do końca znane, dlatego ustalenie optymalnych zaleceń dietetycznych nie jest łatwym zadaniem. Niemniej jednak dieta jest kluczowa w terapii IBS. Istotne jest wskazanie w jakiej postaci przebiega choroba: biegunkowej, zaparciowej czy mieszanej. W przypadku zaparć można spróbować wzbogacić dietę w produkty bogate w błonnik (jeżeli nie powodują one dodatkowych wzdęć i bólów brzucha)- produkty zbożowe, świeże/ gotowane warzywa. Dodatkowo należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu, tj. minimum 1,5 l wody dziennie. Warto wypróbować również babkę jajowatą lub babkę płesznik- poprawiają one pracę jelit. Dużą skuteczność w terapii IBS ma dieta FODMAP- zakłada ona eliminację z jadłospiu fermentujących cukrów:
1. Sacharozy- biały cukier, słodycze, ciastka i wypieki
2. Fruktozy- miód, słodkie i dojrzałe owoce, przetworzone produkty zawierające syrop glukozowo- fruktozowy
3. Laktozę- cukier występujący w mleku i jego przetworach
4. Występujące w cebuli, czosnku i inulinie fruktany
5. Poliole- słodziki takie jak ksylitol
Eliminacja tych produktów może zredukować objawy i przynieść dużą ulgę. U niektórych pacjentów objawy ustępują po eliminacji z diety glutenu- czyli białka występującego w zbożach takich jak pszenica, jęczmień i żyto. W związku z tym, że chorobie tej najczęściej towarzyszą nieprawidłowości mikroflory jelitowej, zasadne jest wprowadzenie probiotyków jednoszczepowych np. zawierających szczep Lactobacillus plantarum 299v.