?

Jak powinna wyglądać dieta ciężarnej

Jestem świeżą cieżarną. Mam mnóstwo pytań odnośnie mojego stanu w którym sie znalazlam. Jak powinna teraz wygladać moja dieta. Co jeść czego nie jeść. Ile posiłków jeść. Jak radzić sobie z zachciankami, czy stosować jakąś suplementację. Czy mogę ćwiczyć ?

2017-10-05 Kategoria: Ciąża
dietetyk Dominika Pokrywka
Dzień dobry. Dieta kobiety ciężarnej jest jednym z czynników, które wpływają na prawidłowy przebieg ciąży i zdrowie dziecka. W początkowym okresie ciąży nie trzeba zwiększać kaloryczności diety, jednak warto zwrócić uwagę na to, aby była ona odpowiednio zbilansowana. Powinno się spożywać 5-6 posiłków dziennie, a w jadłospisie powinno znaleźć się dużo warzyw i owoców, produkty z pełnego ziarna (razowy chleb, makaron pełnoziarnisty, kasze), chude mięso i zdrowe tłuszcze takie jak oleje roślinne (oliwa z oliwek, olej lniany), orzechy. W diecie ciężarnej powinny równie pojawić się tłuste ryby morskie, jednak unikamy gatunków długożyjących i drapieżnych (tuńczyk, szczupak, miecznik). Jeżeli chodzi o to, jakich produktów należy unikać, są to: mleko niepasteryzowane i produkty z niego wytwarzane (sery pleśniowe), surowe mięso (również ryb oraz niedogotowane jaja), wątróbka, niemyte warzywa i owoce. Oczywiście należy unikać ograniczać produkty wysokoprzetworzone, fast- foody, słodycze, twarde margaryny- są to produkty o niskiej wartości odżywczej, wysokokaloryczne, które dodatkowo zawierają tłuszcze trans, mogące mieć szkodliwy wpływ na dziecko. Na początku ciąży bardzo istotna jest suplementacja kwasem foliowym. Dodatkowo istotne jest odpowiednie nawodnienie- kobieta ciężarna powinna wypijać 2-2.5l wody dziennie.