?

Jaką dietę stosować przed zajściem w ciążę?

Mam 28 lat i chciałabym się jak najlepiej przygotować się do tego, aby zajść w ciąże - jaką dietę powinnam zacząć stosować?

2017-06-08 Kategoria: Ciąża
dietetyk Anna Boniek
Dzień Dobry!
Przygotowując się do zajścia w ciążę, podjęcie działań na polu żywieniowym jest jak najbardziej wskazane. Jeśli Pani masa ciała jest prawidłowa, to nie należy stosować diety odchudzającej. Jeśli jednak ma Pani nadmierną masę ciała, należałoby podjąć próby jej zredukowania. Dietę przyszłej mamy przede wszystkim określiłabym jako racjonalną, czyli zgodną z zasadami zdrowego żywienia (tu pomocna będzie piramida Instytutu Żywności i Żywienia). Z jadłospisu należy bezwzględnie wykluczyć produkty wysoko przetworzone czyli dania typu fast-food, zupki instant, wszelkie sosy z proszku, chipsy i inne słone przekąski itp. Odrzucić także należy słodycze, ciasta i ciasteczka, kolorowe napoje gazowane, tłuste potrawy. Polecam postawić na naturalne produkty- świeże warzywa (głównie te bogate w kwas foliowy czyli głównie zielone warzywa liściaste np. sałata, szpinak, nać pietruszki, jarmuż) i owoce, pieczywo pełnoziarniste, ciemne makarony, wszelkie kasze, ziemniaki, chude mięso (np. kurczak, indyk), jaja, nabiał (kefiry, maślanki, jogurty naturalne, mleko), oleje roślinne, do pieczywa masło lub awokado, na przekąski nasiona, ziarna, pestki (np. dynia, słonecznik, migdały, orzechy) lub suszone owoce. Starać się gotować w wodzie, na parze, dusić czy piec w piekarniaku, za to unikać smażenia. Proszę pamiętać o piciu odpowiedniej ilości wody- średnio ok. 2-2,5 litra (ok. 30-35 ml na każdy kilogram ciała). Oczywiście należy bezwzględnie zrezygnować z palenia tytoniu i ograniczyć spożycie alkoholu do minimum. Wskazane jest zachowanie chociaż umiarkowanej aktywności fizycznej (codziennie min. 30 minut szybkiego spaceru).
Życzę Pani powodzenia! :)