?

Dieta a zaburzenia koncentracji

Piszę pracę magisterską, 2 miesiące temu przeszłam na dietę i od jakiegoś czasu odczuwam spadek koncentracji. Czy dieta może wpływać na zaburzenia koncentracji?

2017-06-08 Kategoria: Odchudzanie
Dzień dobry,
nasza dieta ma wpływ na cały nasz organizm, również na pracę naszego mózgu.
Niezbędna dla pracy mózgu jest odpowiednia podaż węglowodanów, szczególnie złożonych. Ich źródłem są grube kasze (pęczak, gryczana, jaglana), pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron i płatki. Źle zbilansowane diety odchudzające często mają zbyt niską ilość węglowodanów, co niekorzystnie wpływa na procesy myślowe.
Do właściwej pracy mózgu ważna jest nie tylko odpowiednia podaż węglowodanów, ale i właściwe nawodnienie organizmu, aktywność fizyczna, wysypianie się. Z punktu żywienia należy również dbać o zbilansowaną dietę, której wzorem jest piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.
W skrócie: podstawą diety powinny być warzywa i owoce (w większości warzywa), następnie pełnoziarniste produkty zbożowe, kolejno chudy nabiał (np. jogurt, mleko 1,5-2% tłuszczu, chudy lub półtłusty twaróg), produkty dostarczające białka (jaja, ryby, rośliny strączkowe, mięso) i tłuszcze, w większości roślinne.
Właściwie zbilansowana dieta pozytywnie wpływa na koncentrację, zachęcam do kontaktu w celu umówienia się na wizytę.
Pozdrawiam, Marta Heller-Surowiec
Dzień dobry,

spadek koncentracji może być związany z niewłaściwie zbilansowaną dietą. Wysiłek umysłowy oraz stres mogą wpływać również na zwiększenie zapotrzebowania na pewne składniki. Warto wzbogacić swój jadłospis o takie składniki jak ryby, orzechy, nasiona będące źródłem wielnienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do prawidłowego działania układu nerwowego. Ważna jest odpowiednia podaż warzyw i owoców, które dostarczają witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów, potrzebnych do zwalczania stresu oksydacyjnego. Proszę pamętać o wypijaniu dużej ilości wody- minimum 1,5 l/ dobę, ponieważ odpowiednie nawodnienie organizmu, również wpływa na koncentrację.

Pozdrawiam
Karolina Bednarowicz
Centrum Dietetyczne Naturhouse
ul. Sienkiewicza 8
62-600 Koło
tel. 883 281 884
e-mail: kolo.sienkiewicza@naturhouse-polska.com
dietetyk Marzena Wacław-Pazera
Witam, oczywiście dieta wpływa na cały organizm, więc na koncentrację również. Nie wiem jaką dietę Pani stosuje, ale mogę przypuszczać, że ubogo energetyczną i ubogo tłuszczową. Powinna Pani wiedzieć, że mózg składa się w około 60% z tłuszczów, a 25% cholesterolu z całego organizmu znajduje się właśnie w nim. Już sam ten fakt nasuwa odpowiedź na Pani pytanie. Po pierwsze proszę zwiększyć udział dobrych tłuszczów w diecie: masło 82%, tłuste mięso i ryby, żółtka jajek i oliwa z oliwek. Ponadto nienasycone kwasy tłuszczowe pochodzące z oliwy i ryb należy chronić przed niebezpiecznym utlenieniem, dlatego zalecam dużą dawkę witaminy C, E, oraz karotenoidy, oczywiście w formie zielonych, pomarańczowych, czerwonych i fioletowych warzyw i owoców. Ponadto proszę pilnować wypijania 2,5l najlepiej wysokiej jakości wody dziennie.
Pozdrawiam Marzena Wacław-Pazera
dietetyk Ewa Zawidzka
Witam serdecznie,
Jeśli jest to dieta nieodpowiednio zbilansowana, zawierająca zbyt mało witamin i składników mineralnych, może wpływać na pogorszenie koncentrację. Dodatkowo stres i zmęczenie może jeszcze pogarszać sprawę. Warto zadbać o zbilansowany jadłospis, włączyć do niego produkty pełnoziarniste, orzechy, pestki, ryby, oleje, kasze, warzywa (również strączkowe) i produkty zawierające dużo magnezu (kakao, czekolada gorzka, kasza gryczana, warzywa liściaste, migdały, orzechy, banany).
Pozdrawiam
Ewa Zawidzka
Rzeczywiście, zależy od tego co to jest za dieta i w jakim celu została wprowadzona.
Zmiana w jadłospisie (zwłaszcza ograniczenie kalorii) to dla organizmu stres. Skutkuje zaburzeniami hormonalnymi, czego efektem jest np. uczucie zimna, senność, niechęć do wysiłku fizycznego, ciągły głód i myślenie o jedzeniu. Te objawy to nie jest wynik słabej woli, ale nieumiejętnie wprowadzanych zmian i uruchomienia reakcji obronnej ciała.
Witam. Nic Pani nie pisze co to za dieta niestety możne ona mieć wpływ na koncentrację i pamięć.
Pozdrawiam
dietetyk Justyna Marszałkowska-Jakubik
Dodatkowo proszę zadbać o poziom nawodnienia! Mózg składa się w około 80% z wody - dlatego tak ważne jest nawadnianie się! 2 litry wody każdego dnia, to nasz obowiązek - dla zdrowia, lepszego samopoczucia i dobrej koncentracji :)
życzę powodzenia!
Justyna Marszałkowska-Jakubik
www,zdrowonajedzeni.pl
Oczywiście. Dieta ma niebagatelny wpływ na funkcjonowanie mózgu, a co za tym idzie - pamięć i koncentrację. Warto wziąć pod uwagę również fakt, że pisze Pani teraz pracę magisterską - wnioskuję, że nie sypia Pani zbyt dobrze i długo, co również może być przyczyną. Jeśli nie jada Pani regularnie, spadki poziomu glukozy również mogą zaburzać koncentrację. Składniki diety, które wpływają na koncentrację, to przede wszystkim ryby morskie, orzechy oraz olej lniany, rzepakowy - jak źródło kwasów omega-3. Lecytyna (zawarta w poduktach w/w oraz awokado, wątróbce, oliwkach, ziarnach słonecznika, zarodkach pszennych, soi, fasoli i zielonych warzywach), oraz witaminy z grupy B (powszechnie występujące w produktach pełnoziarnistych oraz warzywach, strączkach, kaszach) także poprawiają funkcjonowanie mózgu. Dodatkowo prawdziwe kakao, jako źródło magnezu i potasu dobrze wpłynie na koncentracje.