?

Dieta a laktacja

Jestem w ciązy i za kilka dni będe rodzić, zastanawiam się czy w trakcie karmienia piersią mam stosować jakąś specjalna diete,czego mam unikać a co jest wskazane ?

2017-07-12 Kategoria: Ciąża
Oczywiście w trakcie laktacji ważne jest, by Mama pilnowała zalecanego żywienia :) Oczywiście są to zasady racjonalnych planów zdrowego odżywiania jak spożywanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, chudego mięsa, tłustych ryb, nabiału, warzyw, owoców, olei roślinnych podawanych na surowo, spożywanie produktów fermentowanych (kefiry, kiszonki), unikanie produktów wysokoprzetworzonych,sztucznie barwionych, o wysokiej zawartości cukrów prostych, potraw smażonych. Produkty wprowadza się stopniowo obserwując reakcję dziecka (kolki, wzdęcia, bóle brzuszka, ewentualne nietolerancje czy alergie). Nie zaleca się samowolnego unikania bądź eliminowania produktów "na wszelki wypadek", tak by nie uczuliły :)
dietetyk Anna Boniek
Dzień Dobry!

Pani dieta podczas karmienia powinna być przede wszystkim urozmaicona i zgodna z zasadami racjonalnego żywienia.
Istnieje jednak pewna grupa produktów na które należy zwrócić szczególną uwagę ponieważ mogą powodować różne dolegliwości u Pani lub dziecka np. wzdęcia, zmieniać smak mleka lub po prostu wywoływać uczulenie.
Do tych produktów należy:
- czosnek i cebula,
- suszony groch i fasola (można spożywać te warzywa w postaci świeżej lub mrożonej, np. zielonygroszek lub fasolka szparagowa),
- warzywa kapustne: kapusta, kalafior, brokuły, brukselka (dozwolona kapusta kiszona),
- gruboziarnisty chleb w pierwszym miesiącu karmienia,
- Niektóre owoce: owoce cytrusowe, gruszki, owoce dużopestkowe, truskawki, poziomki,
- czekolada i kakao – skłonność do alergii,
- Alkohol (w czasie ciąży i karmienia w ogóle wykluczyć), kawa, mocna herbata, napoje gazowane

Wymienione produkty można ostrożnie stosować, najlepiej pojedynczo tj: jeśli jednego dnia zje truskawki, proszę odczekać 2-3 dni z wprowadzaniem innego produktu z tej listy i obserwować czy nie pojawiają się jakieś dolegliwości u Pani lub dziecka. Takie przerwy czasowe pozwolą ewentualnie stwierdzić, który produkt np. uczulił.
Oprócz tego polecam zachowywać w miarę regularne odstępy czasu między posiłkami, co będzie trudne ze względu na pierwsze dni po porodzie, ale jest bardzo ważne i pomoże efektywniej funkcjonować w tym czasie.

Życzę Pani powodzenia!