?

Dieta dla niejadka

Mam w domu niejadka. Mój mały brzdąc, najchętniej jadłby tylko słodkie, nie umiem go nauczyć jeść warzyw oraz owoców. Próbuję przemyć trochę zdrowych rzeczy np pod postacią owoców czy otrąb w naleśnikach ale niestety z dodatkiem kremu czekoladowego. Nie lubi wody ani herbat. Najchętniej piłby tylko soki. W jaki sposób mam go zachęci do zdrowego odżywiania ?

Katarzyna Rucińska 11.07.17 13:02:34
Dzień dobry,
Moje propozycje:
1. Proszę alfabetycznie wpisać wszystkie znane "warzywa" (brokuł,brukselka,burak itd) i "owoce" (ananas, agrest,arbuz,banan, borówka itd.) i każdego dnia po kolei na nowo podawać dziecku do spróbowania. W różnych postaciach - surowe, ugotowane, pieczone (np. chipsy z marchewki,pietruszki,jarmużu), w postaci surówki,sałatki, czy tak "do ręki" (np. kalarepka, marchewka) . Może okazać się że z całej ogromnej liczby różnych warzyw i owoców, niejadek polubi 6 warzyw i 4 owoce - i już mamy jakąś bazę na start żeby te warzyw i owoce dostarczać. Możliwe ze ma jakieś złe skojarzenia, a przy którejś próbie z kolei mu posmakuje.
2. Jeśli lubi soki - to proszę podawać mu takie świeżo wyciskane ( unikać tych gotowych, kartonowych, słodzonych cukrem i syropem glukozowo-fruktozowym). Jednak nawet świeżo wyciskane soki nie powinny być w zbyt dużej ilości, więc na początek proponuje je rozcieńczać z wodą, i podawać na przemian z wodą z dodatkiem innych owoców, mięty (docelowo próbować wyrobić nawyk picia samej wody)
3. Jest sporo filmików edukacyjnych (w formie bajek) w których zachęca się dzieci do jedzenia warzyw i owoców ( np. https://www.youtube.com/watch?v=Z16kqm8J34g&t=109s ). Należy często mówić dziecku o tym,że jedzenie warzyw i owoców zapewni mu zdrowie, dużo siły do zabaw na podwórku i lepsze samopoczucie.
4. Słodycze - najlepiej było by przygotowywać własnej roboty zdrowe wersje słodycze (np. lody własnej roboty, desery 1.nasiona chia,mleko, wiórki kokosowe, owoc, lub deser 2.banan zmiksowanym z migdałami,odrobiną kakao, wiórkami kokosowy)
5. Czasami w przypadku niejadków wykorzystuje się tzw. "terapie sensoryczną" (która pomaga wprowadzać nowe produkty spożywcze)
Mam nadzieję,ze któraś z powyżej wypisanych metod, znajdzie swoje zastosowanie. Pozdrawiam i trzymam kciuki, Katarzyna Rucińska
Monika Frank 10.07.17 12:21:20
Dzień dobry!
Zdrowe nawyki żywieniowe powinno kształtować się już od najmłodszych lat. Warto uczyć dzieci, dlaczego powinno spożywać się niektóre produkty spożywcze i jaki wpływ może nieść za sobą odżywianie się jedynie słodyczami oraz rzeczami przetworzonymi. Podstawowym elementem w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych powinno być naśladownictwo nawyków rodziców. Należy zmienić przyzwyczajenia żywieniowe całej rodziny na zdrowsze i nie kupować niezalecanych produktów. Potrawy należy urozmaicać, zwracać także uwagę na ich atrakcyjny wygląd – kolory. Warto przeprowadzać z dzieckiem zabawy jedzeniem – czyli pozwolić przyrządzić mu coś samemu ze zdrowych składników. Dziecko powinno czerpać radość z samodzielnie przyrządzonej potrawy i chętnie je zjeść. Najrozsądniejszym krokiem wydaje się być stopniowe odstawianie słodyczy gotowych, natomiast warto zacząć samemu przyrządzać desery, ciasteczka, kremy czekoladowe, świeżo wyciskane soki. Aktualnie istnieje ogromna ilość przepisów na fit słodycze, nawet ciasta, które warto wypróbować samemu w domu.

Odpowiedź dla Ciebie opracował zespół poradni Mój Dietetyk w Poznaniu. Zachęcamy do skorzystania z indywidualnej porady żywieniowej (w gabinecie stacjonarnym lub online), w ramach której dietetyk przygotuje dietę dostosowaną do stanu zdrowia i trybu życia.

Zapraszamy do kontaktu, istnieje możliwość skorzystania również z porady on-line – bez wychodzenia z domu!

Pozdrawiam serdecznie!
Monika Frank, Dietetyk
www.poznan.mojdietetyk.pl
poznan@mojdietetyk.pl
tel. 698 418 306

Warto również przeczytać:
Błędy popełniane w żywieniu dzieci
http://www.mojdietetyk.pl/artykuly/bledy-popelniane-w-zywieniu-dzieci.html?c=9
Marzena Wacław-Pazera 04.07.17 19:46:38
Witam serdecznie, proszę starać się wprowadzać nowe produkty małymi krokami i pamiętać, że dzieci uczą się przez NAŚLADOWNICTWO, jeśli w Pani domu na stole będą warzywa i domownicy będą je jeść przy dziecku, to bardzo prawdopodobne, że maluch podejdzie, spróbuje... może wypluje... może zje trochę, a następnym razem więcej, aż w końcu zacznie jeść warzywa. Kubki smakowe malucha potrzebują czasu i bywa że po miesiącach dziecko przekona się do nowego smaku. Ważne jest Pni PODEJŚCIE, SPOKÓJ i CIERPLIWOŚĆ. O rady najlepiej byłoby zapytać psychologa dziecięcego, który pokazałby jak pracować z dzieckiem, by osiągnąć zamierzony cel. Mam tu na myśli ZABAWY JEDZENIEM z dzieckiem, WSPÓLNE GOTOWANIE, wąchanie i próbowanie nowych warzyw np. z zawiązanymi oczami i podobne. Dzieci poprzez zabawę chętnie spróbują nowych rzeczy a przy tym nauczą się współpracy. Proszę pamiętać również o MIŁEJ ATMOSFERZE PRZY STOLE i o NIE ZMUSZANIU dziecka do jedzenia, bo to tylko pogłębia niechęć do jedzenia. Warto też dostrzegać osiągnięcia dziecka, które zazwyczaj dorosłym umykają. Sukcesem będzie gdy dziecko uciekające od warzyw weźmie do buzi brokuła i odłoży go z powrotem na stół mówiąc, że jest niedobry - to już jest krok, przecież go spróbowało, następnym razem może zje trochę, bo przecież nie od razu Kraków zbudowano. Co do słodkich napojów, warto je STOPNIOWO rozcieńczać wodą, aż w końcu pozostanie sama woda. Warto być przy tym cierpliwym i wytrwałym, a w nagrodę za jakiś czas (może rok) będzie mieć Pani w domu dziecko jedzące warzywa i owoce. Gdyby potrzebowała Pani pomocy dietetyka zapraszam na wizytę. Współpracuję między innymi z psychologiem, który pomógłby Pani we wprowadzeniu zdrowych nawyków. Pozdrawiam, Marzena Wacław-Pazera.
Karolina Bednarowicz 03.07.17 15:58:46
Zawsze cieszę się bardzo, gdy rodzice starają się wprowadzać zdrowe nawyki żywieniowe już od najmłodszych lat, dlatego jak najbardziej pochwalam zdrowe podejście do odżywiania najmłodszych:).
Proszę nie zniechęcać się, gdy dziecko nie zawsze akceptuje nowe potrawy wprowadzane do diety. Czasami trzeba spróbować kilka a nawet kilkanaście razy aby osiągnąć sukces. Należy pamiętać, że tak jak dorośli niekoniecznie muszą lubić wszystko, tak również dzieci mogą mieć swoje preferencje smakowe.
Odnośnie nawyku picia wody warto wypróbować inne sposoby na jej podanie dziecku np. w ciekawych kubkach, butelkach, kolorowych biodonach. Można do wody dodać świeże owoce np truskawki, borówki, plasterek cytryny, kiwi, pomarańczy, dzięki czemu nabierze ona lepszego smaku i bardziej atrakcyjnego wyglądu.
Zamiast kremu czekoladowego polecam pastę z fasoli lub orzechów z dodatkiem kakao, słodzoną ksylitolem lub miodem- to zdecydowanie zdrowszy zamiennik nutelli.

Po więcej informacji zapraszam do gabinetu lub pod nr tel. 883-281-884

Pozdrawiam
Karolina Bednarowicz
Agnieszka Pamulanka 02.07.17 16:43:58
Badania udowodniły, że jako rodzice nie możemy poddawać się w nauce prawidłowych wzorców żywieniowych - produkty podawane kilkanaście a nawet kilkadziesiąt razy staja się w końcu dla dziecka akceptowalne :) Dzieci uczą się poprzez nasladownictwo a więc i my dorośli musimy starać się zdrowo odżywiać. Warto również trochę poeksperymentować w kuchni - dzieci uwielbiają słodki smak a więc np. możemy zaproponować mu koktajl ( banana, garść maliny czy borówek, parę łyżek płatków owsianych bądź otrębów, dolać trochę wody i zblendować do uzyskania jednolitej konsystencji, kolorowe owoce nadadzą atrakcyjną barwę a banan doda słodyczy). Można do słodzenia używać daktyli, a w przyszłości do ulubionego koktajlu przemycić garśc szpinaku, jarmużu czy pietruszki. Naleśniki z owocami i kremem czekoladowym też mają swoją zdrowszą alternatywę jeśli przygotowujemy je z mąki pełnoziarnistej, usmażymy bez tłuszczu a krem czekoladowy przygotujemy sami z kakao lub gorzej czekolady i orzechów. Można użyć również autorytetów chłopca - np. ulubionego sportowca by zobrazować mu wartość zdrowego stylu odżywiania :)
Dominika Pokrywka 02.07.17 16:02:37
Dzień dobry! Preferencje smakowe u dzieci bardzo często rozwijają się ku smakowi słodkiemu. Smak słodki jest dużo lepiej i łatwiej akceptowany przez dzieci niż inne smaki. Już przy rozszerzaniu diety dziecka, powinno się wprowadzać warzywa przed owocami, aby uniknąć niechęci do niesłodkich produktów. Jednak nic straconego, takie błędy można naprawić i wypracować nowe nawyki. Należy jednak mieć na uwadze, że zmiana już wyuczonych zachowań może zająć trochę czasu i trzeba być cierpliwym. Nowe produkty- warzywa, owoce, niesłodzone napoje na początku powinny być wprowadzane w małych, "symbolicznych" ilościach. Proszę się nie zrażać, bo z dużym prawdopodobieństwem, na początku będą odrzucone. Po jakimś czasie (tygodniu- dwóch) ten sam produkt powinien znowu zostać podany, aż do momentu gdy zostanie zjedzony. Może warto byłoby stopniowo usuwać z domu słodkie przekąski, czekoladowe kremy i słodzone napoje- jeżeli nie będą dostępne, to nie będą też tak mocno kusić. Proszę pamiętać, że dzieci zdają sobie sprawę, że krzyk i płacz są bardzo dobrym sposobem na uzyskanie od rodzica ulubionej przekąski i słodyczy. Nawyki żywieniowe, które zostaną utrwalone w pierwszych latach życia dziecka mają tendencje to przetrwania w starszych latach bez względu na to czy są prawidłowe czy nie. Dodatkowo, może Pani spróbować tłumaczyć dziecku, dlaczego słodycze są niezdrowe i co się może stać, gdy nie zacznie jeść warzyw i owoców- powtarzanie i utrwalanie takich informacji również może przynieść pozytywny efekt.