?

Nie mogę przekonać dzieci do jedzenia warzyw.

Nie wiem już jak mam przekonać moje dzieci do jedzenia warzyw. Nie przechodzą świeże na kanapkach, ani gotowane na obiad. Czy jest komuś znany jakiś sposób, jak mam to zrobić?

dietetyk Katarzyna Rucińska
Katarzyna Rucińska 11.07.17 13:14:46
Dzień dobry,
Moje propozycje:
1. Proszę alfabetycznie wpisać wszystkie znane "warzywa" (brokuł,brukselka,burak itd) i każdego dnia po kolei na nowo podawać dzieciom do spróbowania (w kolejności alfabetycznej, stworzyć z tego coś w stylu "zabawy w próbowanie"). W różnych postaciach - surowe, ugotowane, pieczone (np. chipsy z marchewki,pietruszki,jarmużu), w postaci surówki,sałatki, czy tak "do ręki" (np. kalarepka, marchewka),na kanapki . Może okazać się że z całej ogromnej liczby różnych warzyw, polubią 6 warzyw - i już mamy jakąś bazę na start żeby te warzyw dostarczać w codziennej diecie. Możliwe ze mają jakieś złe skojarzenia, a przy którejś próbie z kolei im posmakuje.
2. Jest sporo filmików edukacyjnych w których zachęca się dzieci do prawidłowego odżywiania i jedzenia warzyw (https://www.youtube.com/watch?v=WfJSjDTkkYk ). Należy często mówić dzieciom o tym,że jedzenie warzyw zapewni im zdrowie, dużo siły do zabaw na podwórku i lepsze samopoczucie.
3. Czasami w takich przypadkach wykorzystuje się tzw. "terapie sensoryczną" (która pomaga wprowadzać nowe produkty spożywcze)
Mam nadzieję,ze któraś z powyżej wypisanych metod, znajdzie swoje zastosowanie. Pozdrawiam i trzymam kciuki, Katarzyna Rucińska
Agnieszka Pamulanka 02.07.17 17:13:20
Wykazano, że produkty podane kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt razy staja się bardziej akceptowalne :) Może Pani posłużyć się autorytetem dziecka - np. znanym świetnym sportowcem, który na pewno spożywa sporą ilość warzyw i owoców, by utrzymać zdrowie i dobrą formę. Pomóc może również przemycanie warzyw w koktajlach i shake'ach owocowych - np. banan + truskawki + garśc szpinaku, oczywiście skład zależy tylko od inwencji rodzica.
W sklepach są również dostępne jednodniowe soki warzywne lub warzywno-owocowe - pyszne i zdrowe, być może któryś z nich przypadnie dzieciom do gustu :)
dietetyk Dominika Pokrywka
Dominika Pokrywka 14.06.17 15:42:20
Niechęć do spożywania warzyw przez dziecko jest najczęściej spowodowana nieznajomością określonego smaku. Proszę pamiętać, że oswajanie się z nowym produktem może być procesem, który potrzebuje czasu. Zachęcać dziecko do próbowania należy stopniowo i konsekwentnie, zaczynając od symbolicznej łyżeczki. Jeżeli zostanie ona odrzucona, powtórzyć jej podanie za jakiś czas. Nie należy również zastępować dziecku nielubianych warzyw- owocami, ponieważ ich słodki smak jest o wiele lepiej akceptowany i może to dodatkowo utrudniać wprowadzenie innych produktów. Postępowanie w awersji pokarmowej jest bardzo zależne od wieku i jeżeli będzie się ona utrzymywać przez dłuższy okres czasu może być zalecane wprowadzenie terapii.