?

Jakie są zalecenia spożywania błonnika pokarmowego?

Mam problemy z wypróżnianiem i myślę, że jest to związane z tym że nie spożywam produktów bogatych w błonnik. Jakie są zalecenia spożycia błonnika pokarmowego?

dietetyk Eliza Voss
Eliza Voss 03.02.18 15:20:13
Smoothie z rana z dużą ilością rozpuszczalnego błonnika: Zmiksuj 1 surową obraną marchew, 1 jabłko (wydrążony środek) i 1 banana.
Katarzyna Krupińska 03.12.17 08:21:26
Dzień dobry, zalecane spożycie w błonnika pokarmowego u osoby zdrowej wynosi 40 g/dobę. Warto wprowadzić do swojej diety pięć porcji warzyw (np do każdego posiłku w postaci surowej, gotowanej) oraz dwie porcje owoców, pamiętać o produktach fermentowanych dostarczających tzw ''dobrych bakterii'' oraz oo wypijaniu 1,5-2,0 litrów wody. Ważnym elementem jest codzienna aktywność fizyczna, minimum to 30 minutowy spacer .
Pozdrawiam
Monika Frank 10.07.17 12:06:54
Dzień dobry!
Jedną z przyczyn występowania zaparć jest dieta uboga w błonnik pokarmowy. Zaleca się wtedy wprowadzenie diety bogatoresztkowej (35-40g/błonnika na dobę) obfitującej zwłaszcza w błonnik pokarmowy nierozpuszczalny, który ma zdolność do zwiększania objętości mas kałowych, wiązania wody i poprzez mechaniczne drażnienie jelit, pobudza przesuwanie się treści pokarmowej w jelicie. Produkty zalecane w diecie to m.in. gruboziarniste produkty zbożowe, otręby pszenne, płatki owsiane, pełnoziarniste makarony, ryż brązowy, owoce –suszone i świeże (owoce jagodowe, maliny, truskawki, borówki, porzeczki, jeżyny, jabłka, gruszki), warzywa (papryka, buraki, kiszona kapusta, marchew, ziemniaki, sałata), produkty mleczne fermentowane tj. kefir, jogurt naturalny, maślanka. Należy natomiast ograniczyć produkty zapierające, np. białe pieczywo, ryż biały, czekolada, produkty wzdymające- rośliny strączkowe. Należy także pamiętać o odpowiedniej podaży płynów (wody mineralnej), dzięki której błonnik może wyzwolić swoja funkcję. Zaleca się wypijanie ok. 2 l wody na dobę. Ważnym elementem profilaktyki zaparć jest także aktywność fizyczna. Ruch pobudza pracę jelit i przesuwanie się treści pokarmowej w jelitach.
Odpowiedź dla Ciebie opracował zespół poradni Mój Dietetyk w Poznaniu. Zachęcamy do skorzystania z indywidualnej porady żywieniowej (w gabinecie stacjonarnym lub online), w ramach której dietetyk przygotuje dietę dostosowaną do stanu zdrowia i trybu życia.

Zapraszamy do kontaktu, istnieje możliwość skorzystania również z porady on-line – bez wychodzenia z domu!

Pozdrawiam serdecznie!
Monika Frank, Dietetyk
www.poznan.mojdietetyk.pl
poznan@mojdietetyk.pl
tel. 698 418 306

Warto również przeczytać:
Zdrowe nie znaczy nudne!
http://www.mojdietetyk.pl/artykuly/zdrowe-nie-znaczy-nudne.html?c=9
Magdalena Oleś 05.07.17 16:08:09
Dzień dobry!

Przede wszystkim należy poszukać przyczyn Pani/Pana zaparć. Tego rodzaju dolegliwości mogą być spowodowane niedostateczną podażą błonnika pokarmowego w diecie, ale również zbyt niską aktywnością fizyczną, zbyt małą ilością przyjmowanych płynów, stresem, chorobami (np. związanymi z tarczycą, układem odpornościowym, układem pokarmowym itd.). W zależności od przyczyny Pani dolegliwości ustalana jest odpowiednio dostosowana dieta wraz z indywidualnie dobraną ilością błonnika pokarmowego. Zapraszam na wizytę on-line lub do gabinetu do Gdańska. Poradnia Dietetyczna Slimfood.
Łukasz Kozioł 04.07.17 17:19:28
Cześć. W Twoim pytaniu jest za mało informacji żeby cokolwiek wywnioskować. Pod lupę na pewno trzeba by było wziąć kilka dni z Twojego życia i przeanalizować czy tak na prawdę niskie spożycie błonnika jest powodem problemów z wypróżnianiem. Być może pijesz także za mało i to stanowi problem.
Tak ogólnie zalecenia co do spożycia błonnika to od 20 do 40g dobę. Ważne by dostarczać go jedząc 3-4 porcję warzyw oraz produkty węglowodanowe typu kasze, makarony, płatki owsiane czy pieczywo.
Można także zastosować probiotyk by "poprawić" florę jelitową.
Karolina Bednarowicz 03.07.17 14:47:56
Zapotrzebowanie na błonnik dla osoby dorosłej wynosi 30-35g na dobę. Niedobór błonnika w diecie rzeczywiście może być przyczyną powstawania zaparć, dlatego zalecałabym wprowadzenie do jadłospisu większej ilości produktów wysokobłonnikowych w tym produktów zbożowych pełnoziarnistych typu chleb razowy, kasza gryczana, kasza pęczak, płatki owsiane, otręby zbożowe. Codziennie należy spożywać 5 porcji warzyw i owoców (3 porcje warzyw i 2 porcje owoców). Warto wzbogacić dietę o produkty mleczne fermentowane np jogurt, kefir, maślanka, zsiadłe mleko, ponieważ odpowiadają one za właściwą pracę jelit.
Proszę pamiętać, że aby błonnik spełniał swoją funkcję musi odpowiednio napęcznieć, dlatego w ciągu dnia należy pić odpowiednią ilość wody (minimum 1,5litra).
W celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji zapraszam do kontaktu pod nr tel: 883-281-884

Pozdrawiam
Karolina Bednarowicz
Natalia Łasek 03.07.17 09:53:40
Witam serdecznie. Zalecana ilość błonnika pokarmowego to około 30-40 g/dzień. Osoby nie spożywające zbyt dużej ilości produktów bogatych w błonnik powinny wprowadzać go do diety stopniowo, ponieważ nagłe jego wprowadzenie może spowodować podrażnienie jelit. Najlepiej, aby udała się Pani do specjalisty w celu analizy dotychczasowego sposobu żywienia i jeśli Pani przypuszczenia odnośnie spożycia zbyt niskiej ilości błonnika w diecie się potwierdzą, należy stopniowo wprowadzić go do diety.
Pozdrawiam, Łasek Natalia, Poradnia dietetyczna nVit
Katarzyna Gediga 30.06.17 23:12:21
Zbyt mała ilość błonnika w diecie może być przyczyną zaparć i warto wzbogacić jadłospis w warzywa i produkty pełnoziarniste, jednak przyczyn problemów może być wiele i jeśli zaparcia będą sie powtarzać nie należy ich bagatelizować tylko poszukać przyczyny.
Pozdrawiam
Katarzyna Gediga, Klinika Na Gajowej WROCŁAW
dietetyk Aleksandra Matejko
Aleksandra Matejko 29.06.17 20:41:06
Dzień Dobry,
Nie będę powtarzać wszystkich informacji zawartych w poprzednich wypowiedziach, ale można również sięgnąć po probiotyki, zmienić pozycję na toalecie podczas defekacji- podłożyć sobie coś pod stopy...
Po inne rozwiązania zapraszam do kontaktu.
Pozdrawiam
Aleksandra Matejko
Alicja Syc 29.06.17 20:08:28
Dzień dobry,
podobnie, jak w poprzednich wypowiedziach należałoby się zastanowić, co stanowi przyczynę zaparć.
Może ona leżeć w niewłaściwej diecie, niedostatecznej ilości spożywanych płynów, czy zbyt niskiej aktywności fizycznej. Zaparcia mogą być związane z poziomem stresu, wiekiem, czy np. ciążą, ale też zbyt niską aktywnością mięśni dna miednicy. Mogą jednak mieć związek z chorobami (nie tylko przewodu pokarmowego) i przyjmowanymi lekami. Aby wykluczyć te ostatnie przyczyny, należy skontaktować się z lekarzem i wykonać niezbędne badania. Warto wspomnieć chociażby o "zaparciowej" postaci zespołu jelita drażliwego. Po ustaleniu przyczyny zaparć można przystąpić do ich leczenia. W zakresie leczenia dietetycznego rzeczywiście istotna jest podaż w codziennej diecie produktów zawierających błonnik (te należy wprowadzać stopniowo, odnosząc się do ilości aktualnie spożywanej przez pacjenta i dochodząc, w zależności od tolerowania tych produktów do max. ok. 40 g) oraz odpowiednia podaż płynów - połączone z aktywnością fizyczną. Należy także przestrzegać odpowiedniej kaloryczności posiłków oraz zawartości produktów zawierających tłuszcze oraz białko, których nadmiar może sprzyjać występowaniu zaparć. Warto też odpowiednio dobierać techniki kulinarne i np. unikać produktów smażonych. Korzystne działanie może mieć również stosowanie niektórych dodatków, takich jak suszone śliwki, cynamon czy siemię lniane. Zapraszam do kontaktu na Skype lub na wizytę. Pozdrawiam Alicja Syc