DIETETYK KLINICZNY GORZÓW WIELKOPOLSKI

dietetyk Karolina Osińska

Karolina Osińska ul. Kombatantów 34, Gorzów

dietetyk Magdalena Semak

Magdalena Semak ul. Nowa 5, Gorzów

dietetyk Monika Skrzyńska

Monika Skrzyńska ul. ul. Piłsudskiego 1B, Gorzów Wielkopolski

Gwiazda regionu: Gorzów wielkopolski

Dietetyk Magdalena Semak
Magdalena Semak
ocena dietetyka
Ocena: 5.00/5.00

Czym powinien charakteryzować się dobry dietetyk?

Dobry dietetyk powinien cechować się indywidualnym podejściem do każdego podopiecznego. Przeprowadzenie obszernego wywiadu na temat sposobu dotychczasowego żywienia, trybu życia, umiejętności kulinarnych, preferencji żywieniowych oraz występujących jednostek chorobowych pozwoli na skomponowanie planu żywieniowego optymalnie dostosowana do pacjenta. Pomocne będą, więc cechy takie jak: łatwości nawiązywania kontaktów z ludźmi, umiejętność słuchania i doradzania oraz wyrozumiałość i cierpliwość. Dobry dietetyk powinien też stale aktualizować oraz poszerzać swoją wiedzę przez udział w kursach, szkoleniach i konferencjach.

3 krótkie porady dla osób, które chcą szybko schudnąć?

-Unikanie żywności wysokoprzetworzonej i półproduktów, na rzecz świeżych, łatwo dostępnych produktów, z których samodzielnie można skomponować smaczny, szybki i przede wszystkim zdrowy posiłek . -Uprzednie planowanie posiłków i ich regularność -Dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu.

Jaki mit dietetyczny słyszysz najczęściej z ust osób odchudzających się bez pomocy dietetyka?

Najczęściej słyszany mit z jakim się spotykam to: „Jedzenie po 18-tej tuczy”. Moi podopieczni dziwią się, że jedząc w późniejszych godzinach mogą tracić tkankę tłuszczową , są syci i nie dopada ich chęć na nocne podjadanie. Ważne jest, aby kolacja była jedzona na około 2-3 godziny przed snem, w celu odciążenia układu pokarmowego. W sytuacji, gdy ktoś chodzi spać np. o godzinie 23-ciej nie jest uzasadnione spożywanie ostatniego posiłku o 18-tej. Zwykle skutkuje to nasileniem wieczornego głodu, zaspokajanego nadmierną ilością wszystkiego co aktualnie znajdzie się pod ręką.

Jaką dietę polecisz osobom, które chcą szybko schudnąć przed wakacjami?

Osobom, które chcą szybko schudnąć przed wakacjami zalecam przede wszystkim dietę zbilansowaną i indywidualnie dostosowaną do ich zapotrzebowania, stanu zdrowia, preferencji smakowych i trybu życia. Gotowe diety zaczerpnięte z internetu lub „pożyczone od koleżanki” zwykle się nie sprawdzają i często odbijają się negatywnie na naszej kondycji i zdrowiu. Ważne by utrata kilogramów odbywała się w sposób sukcesywny i kontrolowany, a posiłki w naszym menu były smaczne. Najgorsze z możliwych metod to: głodówki, drastyczne ograniczanie kalorii lub zmuszanie się do jedzenia potraw, które nam nie smakują .Wtedy zwykle nie odnotowujemy efektów i szybko tracimy zapał.

Jak powinny odżywiać się kobiety w ciąży?

Sposób odżywiania się kobiety w okresie ciąży jest kluczowy, ponieważ wpływa na zdrowie matki, oraz jej dziecka. Dlatego szczególnie w tym okresie należy zatroszczyć się o właściwą, pełnowartościową dietę. Zarówno niedobór, jak i nadmiar poszczególnych składników niekorzystnie wpływa na zdrowie matki i dziecka. Kobiety w ciąży powinny dbać o jak największe urozmaicenie swoich posiłków. Codzienne menu musi cechować się dużą gęstością odżywczą, by dostarczyć niezbędnych witamin i minerałów, na które zapotrzebowanie w okresie ciąży wzrasta. Zwiększają się również potrzeby energetyczne kobiety-trzeba tu jednak pamiętać by jeść dla dwojga, a nie za dwoje. Do diety należy włączyć jak najwięcej świeżych warzyw, a także owoce, dobrej jakości ryby i mięsa, produkty pełnoziarniste, jaja, dobrej jakości tłuszcze. Unikać należy żywności wysokoprzetworzonej oraz produktów, które nas uczulają lub są wątpliwej jakości. Potrawy powinny być przyrządzane samodzielnie i najlepiej na świeżo. Bardzo istotne jest również dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu.

Co spowodowało, że postanowiłaś/łeś zostać dietetykiem?

Moja przygoda z dietetyką i zdrowym odżywianiem zaczęła się , gdy byłam nastolatką. Wtedy zaczęłam na własną rękę pogłębiać swoją wiedzę czytając książki o tematyce żywienia, urody, a także ziołolecznictwa i medycyny. Z czasem zaczęłam też włączać do swojego menu produkty, na które wcześniej nie było w nim miejsca i tak narodziła się chęć do eksperymentowania i komponowania coraz to nowszych potraw. Moja przygoda kulinarna trwa do dzisiaj, stworzone przeze mnie potrawy często włączam do planów żywieniowych moich podopiecznych i publikuje na swoim instagramie. Studia z zakresu żywienia człowieka upewniły mnie w przekonaniu, że jest to moja pasja i coś czym chcę się zajmować. Praca z ludźmi oraz obserwacja poprawy ich zdrowia, samopoczucia i kondycji po wprowadzeniu zmian w sposobie żywienia, sprawia mi wiele satysfakcji oraz radości i daje motywację do dalszego działania i rozwoju.


Czytaj więcej