Dieta wątrobowa

Dieta wątrobowa jest dietą łatwostrawną z ograniczeniem tłuszczu. Wskazaniem do stosowania są choroby wątroby, pęcherzyka żółciowego, trzustki i ochrona tych narządów poprzez zmniejszenie ich czynności wydzielniczej. Najczęściej jest stosowana w szpitalach.

Dieta wątrobowa - jadłospis

Dieta wątrobowa - zobacz przykładowy jadłospis, który został przygotowany przez Magda Sałacka, eksperta z dziedziny dietetyki. Pobierz dietę za darmo!

Na czym polega dieta wątrobowa?

Głównym założeniem diety jest spożywanie produktów lekkostrawnych oraz ograniczenie tłuszczu. Należy pamiętać, że nie eliminujemy go całkowicie z naszej diety, jeśli jest tolerowany przez pacjenta. Wpływa na smak, jest źródłem niezbędnych składników odżywczych i witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K). Źródłem powinien być tłuszcz dodawany na surowo (bez obróbki termicznej) - oliwa z oliwek, olej rzepakowy bezerukowy, niewielka ilość masła, miękkie margaryny. Polecane są produkty mleczne, chude mięsa i ryby, białko jaj, żółtko jeśli jest tolerowane, pszenne pieczywo, gotowane i rozdrobnione warzywa i owoce. Przeciwwskazane są produkty bogatobłonnikowe (pieczywo pełnoziarniste, grube kasze), ciężkostrawne, wzdymające (warzywa kapustne, cebulowe, strączkowe, gruszki, śliwki), ostre przyprawy, tłuste mięsa.

Dla kogo jest przeznaczona?

Dieta wątrobowa jest zalecana dla osób z przewlekłym zapaleniem wątroby, stłuszczeniem wątroby, marskością, zapaleniem i kamicą pęcherzyka żółciowego, przewlekłym zapaleniu trzustki oraz wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego w okresie zaostrzenia. Należy pamiętać, aby diety nie wprowadzać na własną rękę, niezbędna jest konsultacja z dietetykiem, który przeprowadzi wywiad i dopasuje ją pod kątem jednostki chorobowej.

Czy istnieją przeciwwskazania?

Dieta jest stosowana w konkretnych przypadkach klinicznych i nie powinna być wprowadzana bezpodstawnie. Dieta powinna być ustalona indywidualnie, ponieważ tolerancja na pokarmy zależy od wydolności narządu i zaburzeń metabolicznych. Może okazać się, że niepotrzebnie są eliminowane produkty, które mogą być spożywane. U pacjentów bez niewydolności wątroby, normalna dieta jest w większości tolerowana i nie są konieczne ograniczenia dietetyczne.

Dieta wątrobowa - jadłospis

Bibliografia

1. Jarosz M.: Normy żywienia dla populacji polskiej – nowelizacja. Wydawca Instytut Żywności i Żywienia. Warszawa 2012. ISBN 978-83- 86060-83-2, str 44.
  2. Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka Żywienie zdrowego i chorego człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014. ISBN 978-83-200-4867-4. str 251.
  3. Lange E., et al: Dietoterapia. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2014. ISBN:978-83-200-4838-4. str 213.