Dieta dash

Na czym polega dieta DASH?

Dieta DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) to specjalnie opracowany program żywieniowy, który ma na celu zapobieganie chorobom układu krążenia i nadciśnieniu oraz naukę i podtrzymywanie zasad zdrowego żywienia w celu normalizacji masy ciała i dobrego samopoczucia. Została opracowana przez grupę amerykańskich naukowców z Narodowego Instytutu Serca, Płuc i Układu Krwiotwórczego, mieszczącego się w Stanach Zjednoczonych. Jest zgodna z generalnymi założeniami Piramidy Zdrowego Żywienia. Dieta DASH opiera się na zaleceniach, które przede wszystkim dotyczą wysokiego spożycia produktów zbożowych pełnoziarnistych,i chudego nabiału i mięsa, świeżych warzyw i owoców, orzechów i nasion, a także dużej ilości ryb. Zaleca się również stosowanie umiarkowanej ilości tłuszczów, przede wszystkim tych roślinnych. Bardzo ważna jest kontrola spożycia soli, której zaleca się nie więcej niż 1 łyżeczkę dziennie (5g), przy czym wskazane jest jak najrzadsze jej używanie- optimum to ok. 2 g dziennie (należy także mieć pod kontrolą ilość sodu zawartego w produktach). Ważne jest również picie dużej ilości wody mineralnej, wyeliminowanie wszelkich używek jak alkohol czy papierosy, regularne podejmowanie aktywności fizycznej i odrzucenie niezdrowych produktów (zawierających dużo tłuszczu, cukru, soli oraz chemicznych dodatków i wysoko przetworzonych). Wskazane są 3 główne posiłki i 2 lub 3 małe przekąski między nimi oraz prawidłowa obróbka termiczna dań np. gotowanie czy duszenie.

Dieta dash - jadłospis

Dieta DASH - zobacz przykładowy jadłospis, który został przygotowany przez Anna Boniek, eksperta z dziedziny dietetyki. Pobierz dietę za darmo!

Komu szczególnie dedykowana jest ta dieta?

Dieta DASH jest szczególnie polecana osobom zmagającym się z nadciśnieniem tętniczym, chorobami układu krążenia lub tym, którzy są zagrożeni tymi schorzeniami. Celem jest zredukowanie poziomu złego cholesterolu we krwi oraz zmniejszenie ciśnienia. Wiele badań wskazuje jednak, że sprawdza się również u osób zdrowych, kiedy jest stosowana profilaktycznie.

Przeciwwskazania w diecie DASH

Dieta DASH nie jest dietą rygorystyczną i nie znajdziemy w niej wyjątkowo specyficznych zaleceń. Mimo tego, że jest dedykowana głównie osobom z problemami układu krążenia i nadciśnienia, może być stosowana przez osoby zdrowe.  Warto, aby osoby z innymi chorobami, które planują przejść na dietę DASH, skonsultowały to ze swoim lekarzem. Aktualnie jednak, nie istnieją badania, które mówiłyby o przeciwwskazaniach do jej stosowania. Sama dieta została uznana za bardzo zdrową i racjonalną.

Jak przygotować się do diety DASH?

Przystąpienie do stosowania tej diety nie wymaga szczególnych przygotowań. Najważniejsze jest to, aby dobrze zapoznać się z jej założeniami, produktami, które są polecane i tymi, których stosować w jadłospisie nie należy. W tym celu warto wybrać się na wizytę do dietetyka i zasięgnąć jego rady, aby uzyskać bardziej szczegółowe informacje i ustalić jadłospis. Jeśli pacjent cierpi na inne choroby towarzyszące, należy skonsultować się ze swoim lekarzem.