Nie wprowadziłeś jeszcze żadnych danych. Kliknij przycisk "oblicz" następnie wprowadź swój wzrost oraz wagę.

BMI

szybki i orientacyjny wskaźnik Twojego stanu odżywienia

Kiedy postanowisz zatroszczyć się siebie i poświęcić więcej czasu swojej kondycji i samopoczuciu, sięgasz nie tylko po zabiegi kosmetyczne. Liczy się przede wszystkim zdrowie oraz ogólny dobrostan Twojego organizmu. Robisz badania okresowe lub umawiasz się na wizyty kontrolne do lekarzy. Istnieje także bardzo łatwy sposób na szybkie zorientowanie się jaki jest Twój stan odżywienia, czy Twoja masa ciała jest odpowiednia i jakie występuje ewentualne ryzyko rozwinięcia się chorób.

Wskaźnik BMI (Body Mass Index) nazywany również wskaźnikiem Queteleta II to sposób na szybką ocenę stanu odżywienia energetyczno- białkowego organizmu, którego kontrolowanie zalecane jest przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). To bardzo prosty sposób, który bazuje na dwóch wartościach:

  • masie ciała

  • wzroście

Wskaźnik BMI opiera się na zależności matematycznej pomiędzy masą ciała człowieka, a kwadratem jego wzrostu wyrażonym w metrach. Nad tą zależnością i wyprowadzeniem odpowiedniego wzoru matematycznego przez wiele lat pracowało dwóch uczonych - Ancel Keys oraz Adolphe Quetelet.

Quetelet prowadził wiele badań, które miały na celu określenie kształtu przeciętnego człowieka. Wówczas otrzymał pewną zależność z, której wynikało, że masa ciała człowieka rośnie proporcjonalnie do kwadratu jego wzrostu. Tę właśnie relację masy ciała do jego wysokości nazywa się BMI i używa się go powszechnie do oceny stanu odżywienia, choć stosowany jest przede wszystkim wśród lekarzy, dietetyków, trenerów czy sportowców do oceny stanu odżywienia ich podopiecznych.

Interpretacja wyników - co oznacza mój wynik?

Według kryteriów WHO, wyniki BMI interpretujemy następująco:

WYNIK INTERPRETACJA RYZYKO ROZWINIĘCIA SIĘ CHORÓB
<16 poważna niedowaga poważnie zwiększone
16,00-16,99 umiarkowana niedowaga umiarkowanie zwiększone
17,00-18,49 niewielka niedowaga niewielkie
18,50-24,99 zakres normy, optymalna masa ciała najmniejsze
25,00-29,99 nadwaga (stan przedotyłościowy) nieznacznie zwiększone
30,00-34,99 otyłość (I stopień) umiarkowanie zwiększone
35,00-39,99 otyłość (II stopień) poważnie zwiększone
≥40 otyłość skrajna (III stopień) bardzo poważnie zwiększone

Uzyskany wynik może być bodźcem do zmian, jeśli jest nieprawidłowy. Bardzo często to BMI jest pierwszym dowodem na to, że należy zmienić dotychczasowy styl życia.

Jeśli twoje BMI znajduje się

BMI poniżej 16,00

to wartość ta wskazuje na poważny niedobór masy ciała. Występuje mocno zwiększone ryzyko rozwoju niedożywienia i innych schorzeń klinicznych. Konieczna konsultacja z lekarzem i dietetykiem w celu wyrównania masy ciała.

BMI między 16,00 a 16,99

to wartość ta wskazuje na umiarkowany niedobór masy ciała. Ryzyko rozwoju niedożywienia i innych chorób klinicznych jest umiarkowane. Konieczna konsultacja z lekarzem i dietetykiem w celu wyrównania masy ciała.

BMI między 17,00 a 18,49

to wartość ta wskazuje na niedobór masy ciała, lecz niesie niewielkie ryzyko rozwinięcia się innych schorzeń klinicznych. Zalecana konsultacja z dietetykiem w celu ustalenia jadłospisu potrzebnego do osiągnięcia optymalnej masy ciała.

BMI między 18,5 a 24,99

to wartość a jest optymalna i jest zakresem normy. Wówczas występuje najmniejsze ryzyko rozwinięcia się chorób niezakaźnych.

BMI między 25,00 a 29,99

to wartość ta wskazuje na nadwagę i niesie za sobą zwiększone ryzyko chorób. Jest to stan przeotyłościowy. Warto zasięgnąć rady dietetyka i ustalić jadłospis pomocny w redukcji masy ciała.

BMI między 30,00 a 34,99

to wskazuje to na I stopień otyłości, nazywany otyłością umiarkowaną. Prowadzi do umiarkowanego ryzyka rozwoju chorób związanych z nadwaga i otyłościa jak np. cukrzyca. Zalecana konsultacja z dietetykiem w celu zredukowania masy ciała.

BMI między 35,00 a 39,99

to wskazuje to na II stopień otyłości, który jest poważnym zagrożeniem, znacząco podnoszącym ryzyko rozwinięcia chorób związanych z nadwagą i otyłością. Konieczna konsultacja z lekarzem i dietetykiem w celu zredukowania masy ciała.

BMI powyżej 40

lub równe to wskazuje to na III stopień otyłości, nazywany otyłością skrajną. Ryzyko rozwinięcia się chorób związanych z nadwagą i otyłością jest bardzo wysokie. Konieczna konsultacja z lekarzem i dietetykiem w celu zredukowania masy ciała.

Czy BMI jest przeznaczone dla wszystkich bez wyjątków?

Niestety nie. Wskaźnik BMI jest przeznaczony do oceny stanu odżywienia dorosłych kobiet i mężczyzn. Nie daje się do stosowania wśród dzieci, osób starszych, kobiet ciężarnych czy sportowców z prostych przyczyn. Wiek nie jest bez znaczenia! W przypadku dzieci jest to zbyt prosta metoda, aby rzetelnie określić stan organizmu, który stale rośnie i przechodzi bardzo dynamiczne zmiany rozwojowe. Owszem, BMI jest wykorzystywane do oceny odżywienia dzieci, lecz ich wynik jest interpretowany na specjalnie opracowanych siatkach centylowych, odpowiednich dla wieku i płci dziecka. Dzięki temu można wyróżnić dzieci z zaburzeniami odżywiania. Natomiast dla osób powyżej 65. roku życia, ta metoda również się nie sprawdzi. Wyniki badań wykazały, że powszechnie przyjęte wartości BMI nie sprawdzają się w ocenie stanu odżywienia seniorów. Ich przemiana materii bowiem zwalnia, a aktywność fizyczna spada. Dla osób w wieku 65 lat i więcej, przyjmuje się, że niedowaga pojawia się przy BMI <24 kg/m², prawidłowa masa ciała występuje gdy BMI zawiera się w przedziale 24-30 kg/m², a nadwagę stwierdza się, gdy wartość wskaźnika osiągnie więcej niż 30 kg/m².

A co z kobietami w ciąży?

W tym wypadku, wynik BMI również nie jest miarodajny. Podobnie jak u dzieci, organizm kobiety w ciąży przechodzi zbyt dynamiczne zmiany, aby wynik był rzetelny. Znaczenie ma natomiast wartość BMI kobiety przed ciążą, który pozwala określić ile może ona przybrać na masie ciała w całym okresie trwania ciąży. Jeszcze jedną specyficzną grupą, u której zastosowanie Body Mass Index nie ma przełożenia na rzeczywistość, są sportowcy. Paradoksalnie, mają oni często zbyt wysoki wskaźnik, choć wcale przecież nie są otyli. Dlaczego tak jest? Dzieje się tak, dlatego, że mają duży procent tkanki mięśniowej, którego wzór nie odróżnia od tkanki tłuszczowej.

Jak więc widać BMI nie jest idealnym narzędziem i nie nadaje się do stosowania dla wszystkich bez wyjątków. Stosując go, należy zachować indywidualne podejście, gdyż może on prowadzić do pewnych przekłamań, tak jak w przypadku wcześniej opisanego sportowca. Z tego powodu, używa się również wielu innych metod do oceny stanu odżywienia, takich jak np. pomiar fałdów skórno- tłuszczowych, wskaźnik WHR (Waist to Hip Ratio), pomiar obwodu talii czy bardziej zaawansowana metoda bioimpedancji elektrycznej.

BMI nadal jest nam potrzebne!

Mimo głosów o tym, że BMI odchodzi do lamusa i jest przestarzałe, wielu nadal uważa, że to nieodzowny element oceny stanu zdrowia i ciężko się z tym nie zgodzić. To bardzo prosty sposób na sprawdzenie orientacyjnego stanu swojego zdrowia i ewentualnych zagrożeń, które mogą skutkować przy nieodpowiednim wyniku. Jest to jeden z pierwszych sygnałów ostrzegawczych, którego nie warto bagatelizować. Oczywiście, nie jest on idealnie dokładny, nie nadaje się do stosowania we wszystkich grupach ludności. Nie jest wskaźnikiem, który w pełni odda stan twojego zdrowia, lecz daje jego dobry, ogólny obraz.

Dlaczego warto sprawdzić swoje BMI?

  • w ekspresowy sposób dowiesz się czy Twoja aktualna masa ciała jest odpowiednia do Twojego wzrostu.

  • na podstawie otrzymanego wyniku możesz otrzymać informację o wysokości ryzyka rozwinięcia się chorób, które są zależne od nadmiernej masy ciała jak np. cukrzyca, która jest jedną z najczęściej występujących chorób wśród Polaków.

  • przekonasz się czy Twój dotychczasowy tryb życia wymaga natychmiastowych zmian.