Warzywa i owoce – jak najlepiej wykorzystać ich walory

Warzywa i owoce, jak powszechnie wiadomo, to fundamenty prawidłowej, zdrowej diety. Od 2016 roku stanowią podstawę piramidy żywieniowej, wypierając znajdujące się tam niegdyś produkty zbożowe. Powinny znajdować się w każdym codziennym jadłospisie,niemalże w każdym posiłku. Należy podkreślić,że w naszej diecie  powinno znajdować się zdecydowanie więcej warzyw niż owoców (mimo,iż mylnie znajdują się razem u podstawy piramidy). Niestety często podczas różnych procesów technologicznych te cenne produkty tracą na wartości.  Może do tego dojść już podczas pierwszych obróbkach  wstępnych, które mają na celu usunięcie tych niejadalnych części warzywa lub owocu. Dzieję się tak również przy przemywaniu i płukaniu .

Czynności te są nieuniknione, jednak mogą być zmniejszone dzięki zastosowaniu się do kilku metod:

  1. Myj warzywa bezpośrednio przed obraniem.
  2. Owoce również myj bezpośrednio przed obraniem ale jeśli nie ma takiej konieczności – nie obieraj wogóle!
  3. Szybko myj warzywa i owoce. NIe przetrzymuj ich długo w wodzie. Jeśli chcesz je namoczyć, przygotuj je później w wodzie w której były moczone. Nie należy przetrzymywać w wodzie rozdrobnionych produktów.
  4. Obieraj tak cienko jak tylko się da. Pod samą skórką znajduje się najwięcej witamin i składników mineralnych.
  5. Jeśli musisz pokroić na drobne kawałki, zrób to dopiero bezpośrednio przed podaniem lub następna obróką termiczną.
  6. Do obierania i krojenia najlepiej używaj narzędzia nierdzewne.
  7. Podczas przechowywania chroń przed dostępem światła i tlenu.

A co z obróbką cieplną?

Straty związane z obróbka cieplną zalezą od jej rodzaju.  Warzywa najczęściej poddaje się gotowaniu – to tradycyjne gotowanie w wodzie niestety powoduje duże straty składników odżywczych  wskutek wypłukiwania.

Jak najlepiej ugotować warzywa?

  1.  Czas gotowania powinien być tak krótki jak jest to możliwe. Produkt nie powinien być rozgotowany.
  2. Najlepiej wrzucać produkty na już gotującą się wodę (za wyjątkiem rosołów, wywarów, kleików, galaretek i suchych nasion strączkowych).
  3. O wiele lepszym wyborem będzie ugotowanie warzyw na parze. Omijamy tym sposobem wkładanie warzyw i trzymanie ich w wodzie.

Rzadziej niż gotowanie, stosuje się również smażenie. Generalnie smażenia unikamy. Jednak jeśli już decydujemy się na taką obróbkę cieplną , należy warzywa wrzucić już na rozgrzaną patelnię. Również podczas pieczenia, najlepiej włożyć produkty już do rozgrzanego piekarnika.

Stosując się do powyższych wskazówek na pewno zmniejszymy straty wartości odżywczych warzyw i owoców. Pamiętając również o tym,że wszelkie procesy technologiczne wpływają na utratę cennych składników,  należy uwzględnić w swoim jadłospisie duże ilości surowych warzyw i owoców, które będą miały tych wartości najwięcej.

Bibliografia
  1. Procner A. Technologia gastronomiczna z towaroznawstwem: cz. 1 ,2007
  2. Kołożyn-Krajewska D. Sikora T. Towaroznawstwo żywności, 2005

 

Oddaj głos.
Please wait...