Witaminę D podajemy na co dzień dzieciom, jednak zapominamy, że jest ona niezwykle potrzebna nam wszystkim. W okresie wiosenno letnim jest ona wytwarzana dzięki wystawieniu skóry na działanie promieni słonecznych. Jednak w jaki sposób możemy uzupełniać braki witaminy D w zimniejsze miesiące?

Zapraszamy na kolejny odcinek vloga “Dietetyk radzi”, w którym Aleksandra Makowska porusza temat suplementacji witaminy D.

W jaki sposób możemy pozyskiwać witaminę D, gdy nasza skóra jest rzadziej wystawiana na działanie promieni słonecznych?

Dobrymi źródłami witaminy D są:

  • Tłuszcze rybie (tran),
  • Ryby morskie,
  • Jajka,
  • Nabiał,
  • Mięso,
  • Suplementy diet.

Dlaczego witamina D jest potrzebna naszemu organizmowi?

Witamina D oddziałuje (pośrednio lub bezpośrednio) na ponad 200 genów w naszym organizmie, odpowiada za równowagę fosforanowo-wapniową, a także bierze udział w podtrzymywaniu funkcji układu nerwowego, endokrynnego, mięśniowego czy immunologicznego. Witamina D jest także kluczowa w okresie wzrostu poprzez mineralizację kośćca i zębów. To dlatego podawana jest dzieciom. Jednak o jej zażywaniu powinny pamiętać także osoby starsze.

Czym może skutkować niedobór witaminy D?

  • Krzywica u dzieci, osteomalacja i osteoporoza u dorosłych,
  • gorszy nastrój,
  • zaburzenia koncentracji,
  • problemy z regeneracją i snem,
  • problemy skórne,
  • częstsze infekcje,
  • Większe ryzyko wystąpienia:
  • chorób naczyniowych,
  • cukrzycy,
  • chorób autoimmunologicznych,
  • nowotworów,
  • stanów zapalnych.
Ocena: 5.0. Z 2 głosów.
Please wait...