Czy stosować tabletki na odchudzanie? Przeczytaj, zanim zdecydujesz!

Obietnica szybkiego efektu jest najlepszą zachętą, by zastosować tabletki na odchudzanie. Zwłaszcza w sytuacji, jeśli dietę pojmujesz się jako pasmo wyrzeczeń, jedzenie głodowych porcji i wykańczające ćwiczenia. Przy takim podejściu trudno się dziwić, że czekasz na efekt, przebierając nogami.

Co proponują producenci?

Warto zwrócić uwagę, czym nie jest suplement – lekiem. Czy jest to ważne? Tak! Suplementy nie muszą mieć skuteczności udokumentowanej badaniami klinicznymi. Krótko mówiąc – nie masz pewności, czy działają. Dodatkowo mogą wchodzić w reakcje ze składnikami leków i ograniczać ich działanie.

Tabletki na odchudzanie zawierają zwykle mieszaninę substancji bioaktywnych, które mają działać na różne sposoby. Pozwól, że przedstawię Ci kilka faktów na temat popularnych składników suplementów mających wspomagać utratę masy ciała.

  • L-karnityna – dla tego składnika nie ustalono dziennych limitów stosowania – w efekcie rozbieżności w proponowanych ilościach są ogromne i nikt tak naprawdę nie wie, jaka dawka miałaby być przyjmowana, by suplement działał, ale i był bezpieczny. Co ciekawsze – nikt również nie potwierdził skuteczności L-karnityny w spalaniu tłuszczu.
  • CLA (sprzężony kwas linolowy) – inna nazwa to kwas rumenowy i naturalnie występuje w tłuszczu mlecznym. W wielu suplementach występuje w zbyt małej ilości, by w ogóle miał szansę zadziałać. Długotrwałe stosowanie może natomiast doprowadzić do stłuszczenia wątroby, obniżenia ilości „dobrego” cholesterolu we frakcji HDL, podwyższenia poziomu glukozy we krwi oraz pogłębienia się insulinooporności.
  • HCA (kwas hydroksycytrynowy) – brakuje potwierdzenia skuteczności działania. Badania wykazują bardzo niewielki wpływ na utratę masy ciała lub jego całkowity brak.

Czy coś jest bezpieczne i skuteczne?

W żywności naturalnie występują składniki, które podnoszą temperaturę komórek, przyspieszają przemianę materii, nasilają procesy produkcji ciepła w organizmie Do źródeł tzw. termogeników należy zielona herbata, kofeina, guarana. Należy jednak pamiętać, że w nadmiarze powodują podwyższenie ciśnienia krwi, przyspieszenie akcji serca oraz bezsenność.

Do czego to wszystko prowadzi?

Jeśli kiedykolwiek szukałaś preparatu na odchudzanie, najpewniej zgubiłaś się w gąszczu informacji i reklam – wybór jest ogromny. Wskazuje to na popularność stosowania tych preparatów – okazuje się, że po tego typu suplementy nie sięgają jedynie osoby otyłe, czy z nadwagą, ale również te, których masa ciała jest prawidłowa lub nawet zbyt mała.

Najważniejsze w tym wszystkim nie jest skuteczność suplementów, jakimi są tabletki na odchudzanie, ale sposób, w jakim pojmujesz sam proces. Jeśli trzymasz się drakońskiej diety, ćwiczysz do upadłego, wchodzisz na wagę 3 razy dziennie i dokładasz tabletki na odchudzanie, by to wszystko jak najszybciej się skończyło – gwarantuję Ci, że nie ma to nic wspólnego z prawidłową redukcją masy ciała. Kilogramy wrócą, i to z nawiązką. Ponadto nie chcesz chyba zawsze już łykać tabletek na odchudzanie?

Najlepsze wyjście!

Każdy dobry dietetyk powie Ci, że kluczem do zdrowia są odpowiednie nawyki. Gwarantują nie tylko osiągnięcie celu, ale utrzymanie jego efektów. Pamiętaj, że tabletki na odchudzanie nigdy nie dadzą Ci tego, co zdrowy i aktywny tryb życia: nie będziesz po nich zdrowsza ani sprawniejsza, nie wpłyną na Twoje samopoczucie, skóra nie stanie się bardziej jędrna,cera promienna… Dobry jadłospis i dawka ruchu przyniesie Ci o wiele więcej korzyści – nie tylko utratę masy ciała. Nie ma przeciwwskazań, a efekt jest gwarantowany!

Bibliografia

  1. Bojarowicz H., Dźwigulska P., Suplementy diety. Część II. Wybrane składniki suplementów diety oraz ich przeznaczenie, Hygeia Public Health 2012, 47(4): 433-441.
  2. Gertig H., Suplementy diety – czas na zmiany, Nowiny Lekarskie 2008, 77(3): 236-238.
  3. Gil-Kulik P., Karwat J., Kocki J., Kotuła L., Niedojadło A., Sawiuk M., CLA – właściwości prozdrowotne, Medycyna Ogólna i Nauki o zdrowiu, 19(4): 535-538.
  4. Gocał-Rosińska M., Kowalska M., Marciniak-Łukasiak K., Żbikowska A., Rynek suplementów diety wspomagających odchudzanie, Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, 2013, 2: 57-60.
  5. Kozłowska L., Pol P., Analiza wykorzystania suplementów i środków spożywczych wspomagających redukcję masy ciała w wybranej grupie studentów, Problemy Higieny i Epidemiologii 2013, 94(3): 626-629.
  6. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (DzU z 2006 r. Nr 171, poz. 1225)
  7. http://www.mojdietetyk.pl/artykuly/szkodliwe-wspomaganie-odchudzania.html?c=6
  8. http://www.mojdietetyk.pl/artykuly/madra-suplementacja.html
Ocena: 5.0. Z 3 głosów.
Please wait...