Niedoczynność tarczycy jest schorzeniem dotykających w większości ludzi po 60. roku życia, jednak coraz częściej spotykamy młodsze osoby z tym problemem zdrowotnym. Choroba ta obniża znacznie jakość naszego życia, dlatego tak ważne jest jej zapobieganie.
W prewencji i leczeniu choroby oprócz przyjmowanych leków, przepisanych przez lekarza bardzo ważna jest odpowiednia dieta, która może ustrzec nas od nieprzyjemności związanych ze skutkami niedoczynności tarczycy.

Czym jest niedoczynność tarczycy?

Na pewno wielu z Was słyszało to pojęcie nie raz i niektórzy pewnie się zastanawiali „o co chodzi? . No więc już pokrótce wyjaśniam. Niedoczynność tarczycy jest to upośledzenie funkcjonowania gruczołu tarczycowego, czego skutkiem jest niedostateczna produkcja hormonów : trojjodotyroniny (T3) i tyroksyny (T4), które odpowiedzialne są za szereg bardzo ważnych funkcji w naszym organizmie m.in.

  • za metabolizm węglowodanów, białek i tłuszczy,
  • wpływają na przemiany energetyczne ustroju – metabolizm,
  • odpowiadają za gospodarkę wapniowo-fosforanową,
  • funkcjonowanie ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego
  • rozwój układu kostnego
  • uczestniczą w ujemnym sprzężeniu zwrotnym z hormonem przysadki mózgowej (TSH)

Jak widać nieprawidłowości w obrębie funkcjonowania tarczycy mogą nam dobrze dać popalić, dlatego warto zadbać o zdrową i zbilansowaną dietę by zdecydowanie polepszyć nasze dobre samopoczucie i jakość życia ☺

Kilka cennych wskazówek co jeść, by niedoczynność tarczycy nie była taka straszna?

Niezwykle ważna przy schorzeniach związanych z funkcjonowaniem tarczycy jest odpowiednio zbilansowana dieta, która dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych a przede wszystkim tych mikro- i mikroelementów, które mają duży wpływ na jej funkcjonowanie.

A więc pamiętajmy o:

  • indywidualnie dobranym planie żywieniowym, spełniającym potrzeby nie do końca sprawnie funkcjonującego organizmu, ponieważ bardzo często nieprawidłowej pracy tarczycy towarzyszą także inne problemy na tle zdrowotnym
  • regularnym spożywaniu 4-5 posiłków dziennie, gdyż wiemy, że regularne spożywanie posiłków pozwala utrzymać odpowiednie tempo naszego metabolizmu, który i tak już jest zaburzony w tym przypadku
  • aktywności fizycznej ! Napędza nasz metabolizm, pozwala lepiej działać hormonom tarczycy w naszym organizmie. Zaleca się około min. 30 dziennie, trzy razy w tygodniu i niekoniecznie mowa tu o ciężkim wysiłku i dźwiganiu ciężarów, wystarczy rowerek, jogging, spacer albo basen ☺
  • piciu odpowiedniej ilości płynów, szczególnie wody – 1,5 l dziennie, zalecane nie tylko u osób z zaburzeniami funkcjonowania tarczycy 😉
  • odpowiedniej podaży pełnowartościowego białka (15-20% dziennego zapotrzebowania na energię), pochodzącego z chudego mięsa (kurczak, indyk, cielęcina, chuda wołowina), niskotłuszczowego mleka i wyrobów mlecznych oraz ryb, które oprócz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych zawierają także istotne przy niedoczynności tarczycy jod, selen i witaminę D
  • odpowiednim doborze tłuszczów w codziennym jadłospisie, którymi powinny być głównie tłuszcze roślinne (oleje, nasiona, orzechy, awokado) ze szczególnym uwzględnieniem tych o dużej zawartości wielonienasyconych kwasów omega – 3 (znajdziemy je w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym oraz lnianym jak i również rybach morskich), które pobudzają wątrobę do przemiany T4 do T3 oraz zwiększają wrażliwość tkanek na działanie hormonów tarczycy
  • spożywaniu węglowodanów złożonych o niskim indeksie glikemicznym i dużej zawartości błonnika pokarmowego, znajdującego się w produktach pełnoziarnistych oraz warzyw i owoców, które oprócz błonnika zawierają także cenne witaminy i minerały. Reguluje on pracę jelit i zapobiega zaparciom, które często pojawiają się przy niedoczynności tarczycy. Jeżeli chodzi o produkty zbożowe, w chorobie Hashimoto warto rozważyć wprowadzenie diety bezglutenowej, gdyż istnieje duże powiązanie glutenu z chorobami autoimmunologicznymi i wywoływaniem przez niego niepożądanych reakcji
Hasimoto

w chorobie Hashimoto warto rozważyć wprowadzenie diety bezglutenowej, gdyż istnieje duże powiązanie glutenu z chorobami autoimmunologicznymi i wywoływaniem przez niego niepożądanych reakcji

  • jodzie, który jest głównym substratem hormonów tarczycowych. Najlepiej jednak niech pochodzi on z naturalnych źródeł w naszej codziennej diecie – ryby morskie, aby uniknąć jego przedawkowania, co szczególnie w przypadku Hashimoto nie jest wskazane
  • selenie, pierwiastka który jest niezbędny do prawidłowej konwersji hormonu T4 do T3 i funkcjonowania układu odpornościowego, a jego najlepszym źródłem są ryby i skorupiaki, nieprzetworzone produkty zbożowe, orzechy brazylijskie
Bibliografia:
  1. Centrum Szkoleń Dietetyki Klinicznej „Rola Diety w schorzeniach tarczycy” Ciborowska, H. Rudnicka A. Dietetyka. Żywienie człowieka zdrowego i chorego. Wyd. PZWL, Warszawa 2010
  2. Danuta Rosołowska-Huszcz, Żywienie a aktywność tarczycy. Katedra Dietetyki SGGW
  3. Kuliczkowska-Płaksej J. Niedoczynność tarczycy i zapalenia tarczycy. Katedra i Klinika Endokrynologii, Diabetologii i Leczenia Izotopami Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu.
  4. Michota-Katulska E., Zakrzewska E., Zegan M. Zalecenia dietetyczne w niedoczynności tarczycy przy współwystępowaniu choroby Hashimoto.

 

Oddaj głos.
Please wait...