Zapoznaj się z popularnymi mitami w czasie ciąży

Ciąża to piękny okres w życiu kobiety. Oczekując dziecka przygotowujesz się do roli Mamy. Zastanawiasz się nad imieniem, kupujesz ciuszki i mebelki do pokoju dziecięcego.  Na koniec dowiadujesz się jaka będzie płeć Dziecka, no i w końcu poród. Każda z przyszłych Mam inaczej przeżywa ten okres. Jednak chcesz dać od samego początku Swojemu Dziecku wszystko co najlepsze. Kobiety zaczynają dbać bardziej o zdrowie. Badania stanu zdrowia umożliwiają kontrolę rozwoju Dziecka. Ważny jest także element odżywiania Kobiety ciężarnej. Przyszłe Mamy pozostawione bez specjalistycznej wiedzy na temat żywienia korzystają z internetowych informacji oraz rad wszystkich bliskich. Ale czy na pewno dobrze robią? Czy każda Kobieta czekająca na Dziecko powinna jeść tak samo? Czy jedzenie za dwoje jest prawidłowe? Czas obalić kilka ciążowych mitów żywieniowych.

Jeść za dwoje

Pierwszy mit o żywieniu Kobiet ciężarnych i chyba jeden z najczęściej spotykanych. Przyszła Mama powinna jeść za dwoje. Ile razy słyszałaś, że będąc w ciąży, musisz odżywiać nie tylko siebie, ale także Dziecko, więc powinnaś jeść za dwoje? Zapewne wiele razy. Tak, musisz pamiętać, że odżywiasz nie tylko siebie, ale także małą istotkę, która się w Tobie rozwija. Jednak nie świadczy to o tym, że powinnaś jeść 2 razy więcej. Ważny jest dobór produktów w Twoim jadłospisie. W czasie ciąży zwiększa się zapotrzebowanie na energię oraz makro- jak i mikroskładniki. Zmiany zachodzą przez cały okres ciąży i zależne są od trymestru. Jeśli chodzi o podaż kalorii wzrost zapotrzebowania możemy zaobserwować dopiero w II trymestrze. I okres rozwoju Dziecka nie wymaga, byś spożywała większe ilości pożywienia niż dotychczas. Istotną rolę odgrywa wybór produktów, które powinny pochodzić ze znanego źródła. Ich zadaniem jest dostarczyć najważniejszych składników odżywczych, które zapewnią prawidłowy rozwój Dziecka.  W drugim trymestrze energetyczność zwiększamy o 360 kcal na dany okres. Natomiast w trzecim trymestrze o 475 kcal. Pamiętaj jednak, że są to wartości średnie, więc by określić indywidualne zapotrzebowanie energetyczne konieczne jest wziąć pod uwagę: wiek, masę ciała, stan odżywienia oraz aktywność fizyczną.

Zobacz artykuł: Dieta zapracowanej mamy

Kawa w ciąży

Kawa w ciąży jest bezpieczna. Kawa sama w sobie jest bezpieczna, jednak wszystko zależy od jej ilości spożywanej w ciągu dnia.

kawa w ciąży

Będąc przyszłą Mamą powinnaś ograniczać spożycie kofeiny z produktów spożywczych.

W czasie trwania ciąży kofeina wydalana jest znacznie dłużej z organizmu niż u pozostałych kobiet niebędących w ciąży. W związku z tym, że jest dłużej obecna w Twoim organizmie, to okres jej działania także jest wydłużony. Kofeina oraz produkty jej przemiany bez problemu przenikają przez łożysko do płodu. Będąc przyszłą Mamą powinnaś ograniczać spożycie kofeiny z produktów spożywczych. Pamiętaj, kofeina znajduję się nie tylko w kawie. Obecna jest w zielonych herbatach, coli, czekoladzie, kakao oraz napojach energetyzujących, czyli produktach, które nie są zalecane Kobietom w ciąży. Duże jej spożycie, czyli powyżej 300mg ( ok. 3 filiżanek kawy) może przyczyniać się do zwiększenia ryzyka poronień, obniżać masę ciała noworodka oraz przyspieszyć poród.

Wino w czasie ciąży

Lampka wina czy mała szklaneczka piwa nikomu jeszcze nie zaszkodziła. A jednak, alkohol w ciąży to nie jest dobrym pomysłem. Alkohol ma zdolność przenikania przez łożysko do Dziecka, powodując, że w jego krwi obecny jest alkohol. Osiąga on prawie taki sam poziom, jak u Ciebie. Spożywanie napojów alkoholowych, nawet z niewielką ilością alkoholu, może spowodować upośledzenie wielu procesów w rozwoju  Dziecka. Zaburza on prawidłowy rozwój Niemowlęcia. Jak do tej pory nie ma określonego bezpiecznego poziomu spożywania alkoholu w trakcie ciąży, dlatego najbezpieczniej jest tego po prostu unikać i zrezygnować z jego konsumpcji.

Mity w czasie ciąży

Ciążowe mity żywieniowe, jak każde mity, są obalane. Jest ich naprawdę wiele, a jako przyszła Mama zmagasz się z wieloma wyborami. Jak rozpoznać co jest dobre, a co nie? Skąd wiedzieć czy kawa może być spożywana czy nie? Jak dobrać sobie kaloryczność do danego trymestru? Konieczna jest rozmowa ze specjalistą. Nie rób wszystkiego na własną rękę oraz nie słuchaj się całej rodziny, która zawsze wiele ma do powiedzenia na temat Twojego postępowania. Nie musisz wiedzieć wszystkiego, szczególnie jeśli będzie to Twoje pierwsze Dziecko. Ważne jest by wtedy korzystać z zaufanych źródeł informacji, czyli właśnie z porad specjalistów, którzy znają się na swojej pracy, a nie z postów na forach internetowych, gdzie każdy mówi co innego.

Oddaj głos.
Please wait...