Zdrowa dieta w pigułce czyli praktyczne wskazówki jak zacząć odchudzanie.

Coraz częściej spotykam się z sytuacją, że osoby chcące stracić na wadze same przygotowują sobie diety. Sięgają przy tym po różne radykalne metody jak np. głodówki lub powielają diety od swoich koleżanek. Czy to jest dobry sposób żeby szybko schudnąć i ustrzec się przed efektem jojo? Pokażę Wam jak wygląda rozpisanie diety przez Dietetyka “od kuchni”.

Czy w ogóle możliwe jest ułożenie zbilansowanej i zdrowej dla naszego organizmu diety samodzielnie? Odpowiedź nie jest prosta. W sieci dostępne są programy umożliwiające przeróżne obliczenia od energetyczności po dokładne analizy zawartości witamin oraz mikro- i makroelementów w danej racji pokarmowej. Jednak dobry program i znajomość zapotrzebowania energetycznego to nie wszystko.

Jak więc pracują dietetycy? Na jakiej podstawie układana są Wasze jadłospisy? Podstawą dobrze przygotowanego jadłospisu jest wywiad żywieniowy, w którym zbierane są wszystkie istotne informacje o osobie, która chce rozpocząć dietę. Dzięki właściwemu wywiadowi Dietetyk poznaje swojego podopiecznego ‘od podszewki”. Dowiaduje się o jego kondycji fizycznej, stylu życia preferencjach żywieniowych i wielu innych informacjach, które są niezbędne we właściwym zbilansowaniu diety.

W wyniku analizy wywiadu Dietetyk może Cię wysłać na podstawowe badania biochemiczne jak np. morfologia czy poziomu insuliny. Jeżeli występują jakiekolwiek wątpliwości odnośnie stanu zdrowia bądź też objawy, które teoretycznie mogą oznaczać jakąś chorobę Dietetyk przeprowadza dodatkową diagnostykę. Jest to pierwszy punkt w którym samodzielna komponowanie diety może być problematyczne. Dlaczego? Niektóre choroby powodują że metabolizm jest przyspieszony bądź też spowolniony, a określenie zapotrzebowania energetycznego jest podstawą dalszych obliczeń.

Zaczynam dietę

Kiedy już stan zdrowia mamy przybliżony na podstawie wyników przechodzimy do obliczania zapotrzebowania energetycznego. Aby prawidłowo to wykonać niezbędny jest pomiar masy ciała oraz wzrostu. Pomocne w ocenie wyników diety jest korzystanie z analizatorów składu ciała, które określają parametry od masy kości po masę tkanki tłuszczowej. Kontrola tych parametrów jest szczególnie istotna u osób, które są aktywne fizycznie. Zapotrzebowanie energetyczne najczęściej oblicza się korzystając ze wzoru na podstawową przemianę materii (PPM) Harrisa-Benedicta, a do określenia całkowitej przemiany materii (CPP) potrzebny jest dodatkowo współczynnik aktywności fizycznej (PAL).

Kolejnym etapem jest zaplanowanie rozkładu białek, tłuszczy i węglowodanów. Niestety w tym miejscu można popełnić błędy, które mogą doprowadzić nawet do pogorszenia stanu zdrowia. Dlaczego? Ten podział zależy od kondycji zdrowotnej osoby, która planuje rozpocząć dietę. W jednej jednostce zwiększenie podaży np. białka będzie przynosiło korzystne efekty, a w innej może obciążyć chory narząd.

Następnie przechodzimy do procentowego rozkładu energii na poszczególne posiłki. Jest to tak na prawdę koniec ręcznych obliczeń. Oczywiście można też trafić na dietetyków którzy obliczenia wykonują ręcznie, ale zdecydowana większość posługuje się specjalistycznym programam do układania jadłospisów. Programów dostępnych na rynku jest dosyć dużo, a wszystkie one mają działają w oparciu o skomplikowane kalkulatory dietetyczne.

Planowanie jadłospisu może wydawać się monotonne, ale w tym jest ukryty klucz do sukcesu. Dietetyk z pasją zmienia się w szefa kuchni i komponuje potrawy, które uwzględnią Twoje indywidualne preferencje smakowe a przy okazji wykorzystuje produkty o jak najwyższej wartości odżywczej. Ostatnim krokiem jest omówienie diety i przekazanie praktycznych wskazówek, które wynikają z doświadczenia oraz wiedzy zdobytej podczas specjalistycznej edukacji.

Jak widzimy na każdym etapie planowania jadłospisów można popełnić wiele błędów. Dlatego też warto oddać się w ręce profesjonalistów aby efekty diety były widoczne szybko, bez narażania swojego zdrowia. I oczywiście, żeby pozostały już na stałe.

Ocena: 5.0. Z 4 głosów.
Please wait...