Jak schudnąć bez diety?

Niejednokrotnie samo słowo dieta kojarzymy z licznymi wyrzeczeniami oraz nieprzyjemnym uczuciem głodu. Kiedy nasza masa ciała wzrasta wówczas kuracja odchudzająca staje się coraz bardziej realną. Czy odchudzanie ma opierać się wyłącznie na głodzeniu się oraz stosowaniu rygorystycznej diety? Jak schudnąć bez niej i jak ważna jest trwała zmiana nawyków żywieniowych?

Rola dietetyka i psychodietetyka

Bardzo często zamiast stracić zbędne kilogramy, tracimy zapał oraz motywację. Jednak dieta wcale nie musi być nieprzyjemna. Kluczem do sukcesu jest odpowiedni dobór składników żywieniowych. Dieta nie powinna polegać na głodzeniu się, lecz na trwałej zmianie nawyków żywieniowych, będących  najważniejszym elementem nowego, zdrowego stylu życia. Jako dietetyk i psychodietetyk staram się podkreślać swoim pacjentom, że zmiana stylu odżywiania i nawyków nie będzie jednak możliwa bez właściwego nastawienia i zmiany sposobu myślenia. Na przestrzeni wieloletniego doświadczenia zawodowego bardzo często obserwuję, że zgłaszający się do mnie pacjenci, potrzebują nie tylko przygotowania odpowiednio zbilansowanej diety, ale także zrozumienia i pomocy w dotarciu do rzeczywistych przyczyn problemów żywieniowych, z którymi się borykają. Dlatego też zdobyte umięjętności z zakresu psychodietetyki pozwalają mi łączyć wiedzę żywieniową z wiedzą psychologiczną. Tylko połączenie obu tych aspektów jest skuteczne w trwałej zmianie nawyków żywieniowych.

Określ swój cel wspólnie z dietetykiem

Nasze przyzwyczajenia żywieniowe kształtujemy już od najmłodszych lat. Bardzo często trudno jest pozbyć się i zmienić dotychczasowe nawyki i  zastosować je w praktyce. Żeby nasza przemiana była trawa ważnym elementem jest określony plan działania. Proces odchudzania bowiem to  zmiana myślenia, umiejętność radzenia sobie ze stresem i emocjami. To także praca nad akceptacją samego siebie. Aby schudnąć bezpiecznie i utrzymać właściwą masę ciała, musi nastąpić trwała zmiana stylu życia i sposobu żywienia. 

Jeśli chcemy schudnąć  wyznaczmy  sobie wspólnie z dietetykiem  konkretny cel i sprawdzajmy na jakim etapie jego realizacji jesteśmy.

Aby osiągnąć dobre  samopoczucia nie ma drogi na skróty. Zmiana nawyków jest  rozwiązaniem, które zagwarantuje nasz sukces. Stosowanie popularnych głodówek może jedynie wyniszczyć organizm i obniżyć przemianę materii.  Właściwie zbilansowana dieta i zdrowe nawyki przekładają się na doskonałe samopoczucie, rewelacyjny nastrój a także optymizm.

Pierwszy krok po zdrowie

Regularne śniadania to podstawa. Osoby jedzące regularnie śniadanie znacznie rzadziej cierpią z powodu nadwagi. Natomiast pominięcie tego posiłku bardzo często kończy się spowolnieniem naszego metabolizmu. Ci spośród nas, którzy jedzą śniadanie przed pracą czy zajęciami mają więcej chęci do działania. Ponadto dzięki dobrze dobranym produktom będziemy bardziej wydajni w tym co robimy. W taki sposób zadbamy o świetne samopoczucie oraz dobrą całodzienną koncentrację.

Jakie zdrowe nawyki warto wprowadzać w życie?

  • Spożywaj posiłki regularnie (warto jest zrezygnować z obfitych 1-2 posiłków na rzecz 4-5 posiłków o zmniejszej objętości. Regularne przerwy czasowe sprawią, że nie magazynujemy energii „na później” i nie podjadamy. Jedzmy zatem mniejsze porcję, ale za to częściej).
  • Zrezygnuj z tłustych mięs (należy wybierać przede wszystkim chude gatunki mięs: cielęcinę, królika, indyka oraz ryby: dorsza, mintaja, pstrąga).
  • Słodycze zastąp owocami (zwłaszcza o niskim indeksie glikemicznym min. Grejpfrutami, malinami, wiśniami oraz czarnymi porzeczkami. Powodują  one  stosunkowo niewielki wzrost stężenia glukozy we krwi, tym samym przyczyniają się do niewielkiego wyrzutu insuliny. Trawią się wolniej, zaś uczucie sytości trwa znacznie dłużej).
  • Zrezygnuj z niezdrowych przekąsek (min.: chipsów, paluszków czy fast foodów. Są one bowiem źródłem „pustych” kalorii. Zawierają dużą ilość tłuszczów nasyconcyh, węglowodanów prostych oraz soli. Pozbawione są zaś błonnika, witamin oraz składników mineralnych. Dostraczają ogromną liczbę kalorii, ale zaspokajają nasz głód jedynie na chwilę. Warto zamiast nich zatem spożywać produkty obfitujące w witaminy, składniki mineralne oraz błonnik, min.: warzywa, owoce, otręby czy zarodki pszenne bądź orzechy).
    jak schudnąć bez diety
  • Wyeliminuj słodkie soki i napoje gazowane (są one głównym źródłem cukrów prostych, które spożywane w nadmiarze przyczyniają się do rozwoju otyłości).
  • Zrezygnuj z białego pieczywa na rzecz produktów zbożowych z pełnego ziarna, bogatego w błonnik. Dzięki temu czujemy się dłużej syci. Ponadto błonnik pokarmowy, zwłaszcza rozpuszczalny w wodzie, odgrywa istotną rolę w profilaktyce miażdżycy – zmniejsza bowiem stężenie cholesterolu całkowitego).
  • Wybieraj odpowiednie techniki kulinarne (zamiast smażenia, które powoduje zwiększenia zawartości tłuszczu potrawy podczas jej przygotowania, warto wybierać gotowanie w małej ilości wody, gotowanie na parze, pieczenie czy grillowanie, pieczenie lub duszenie bez dodatku tłuszczu).
  • Nie zapominaj o wodzie (jest ona głównym składnikiem mózgu, niezbędnym do jego prawidłowego funkcjonowania. Dlatego dzień warto zacząć od wypicia szklanki wody mineralnej, a w ciągu dnia mieć pod ręką butelkę wody. Jeśli nie przepadamy za czystą wodą mineralną, możemy dodać do niej liść mięty lub plaster cytryny do smaku).
  • Ruch to zdrowie, bądź aktywny (oprócz starannego doboru żywności i przestrzegania zasad prawidłowego żywienia należy uzupełnić powyższe rady zwiększeniem aktywności fizycznej, która doskonale wspomaga zdrowe odchudzanie. Uprawianie sportu przyspiesza przemianę materii, pomaga modelować sylwetkę oraz poprawia samopoczucie i naszą samoocenę. Wówczas znacznie szybciej widoczne będą efekty zmiany stylu życia).

Wspólne celebrowanie posiłków

Celebrowanie posiłku pozwala docenić walory smakowe spożywanych przez nas potraw. Spowoduje także, że będziemy jedli mniej. Podczas posiłku nic nie powinno nas rozpraszać. Kiedy koncentrujemy uwagę na jedzeniu, czerpiemy z niego większą satysfakcję. Jemy wówczas wolniej i tym samym jesteśmy w stanie poczuć, kiedy jesteśmy syci. Nasze zmysły reagują na nowe doznania, dostrzegamy tym samym większy wachlarz smaków. Poza tym osoby, które jedzą szybko i nie koncentrują się na tym, mają tendencję do spożywania potraw o wysokiej zawartości tłuszczów nasyconych, cukru i soli.

Myśl pozytywnie

Każdą zmianę warto zacząć od pozytywnego nastawienia, które zapewni nam wiele korzyści. Nie potrzeba ani głodówki, ani surowego planu żywieniowego, by osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Schudnąć bez wysiłku można w łatwy sposób,  dostrzegając rzeczywiste przyczyny problemu żywieniowego oraz stosując zdrową, zbilansowaną dietę, wzbogaconą jedynie o cenne składniki odżywcze i wodę. Zmiana nawyków jest rozwiązaniem, które zagwarantuje nasz sukces. Wówczas jesteśmy w stanie osiągnąć każdy cel i nie ma dla nas rzeczy niemożliwych!

Źródła:

1.https://kobieta.onet.pl/zdrowie/zycie-i-zdrowie/jak-schudnac-bez-diety-radzi-ekspert-w-dziedzinie-zywienia-paul-mckenna/tntsg

2.https://portal.abczdrowie.pl/jak-schudnac-bez-diety

3.Juruć A., Wierusz-Wysocka B., Bogdański P., Psychologiczne aspekty jedzenia i nadmiernej masy ciała, Farmacja Współczesna, 2011

4. https://dieta.mp.pl/odchudzanie/radydietetyka.html

Ocena: 5.0. Z 1 głosu.
Please wait...