Jaja – Twoje dziecko nie może ich jeść? Sprawdź zamienniki!

Jaja to produkty o wysokiej wartości odżywczej. Dostarczają dobrze przyswajalnych białek, są źródłem tłuszczów (w tym fosfolipidów i cholesterolu oraz kwasów tłuszczowych n-3 i n-6), lecytyny, witamin z grupy B, witamin A, D i E oraz składników mineralnych takich jak żelazo, fosfor, cynk, wapń i magnez. Duża wartość odżywcza jaj wynika również z obecności wszystkich niezbędnych aminokwasów, a białko jaj uznaje się za białko wzorcowe. Niekiedy jednak trzeba wykluczyć je z diety dziecka, chociażby w przypadku alergii pokarmowej. Dowiedz się, jakie produkty wprowadzić w zamian, aby dostarczyć dziecku z alergią wszystkich potrzebnych składników odżywczych.

Zamiennik jajka

W diecie bezjajecznej warto uwzględnić mięsa bogate w żelazo i będące jednocześnie dobrym źródłem białka, np. jagnięcinę, cielęcinę, wołowinę, mięso drobiowe lub z królika. Aby nie dopuścić do niedoborów żelaza pamiętaj, aby w diecie dziecka pojawiały się warzywa takie jak np. buraki, brokuły, brukselka, fasola szparagowa czy natka pietruszki. Rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, ciecierzyca) możesz podawać w postaci kotlecików, past, hummusów lub pasztetów. Nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminę D znajdziesz w rybach (sięgnij na przykład po łososia, tuńczyka czy śledzia). Przygotuj je na parze lub w piekarniku – smażone, wędzone, surowe lub z puszki nie są wskazane w diecie dzieci. Jaja to cenne źródło witaminy B12. Alternatywnymi źródłami tej witaminy będą np. mleko i jego przetwory, a także wzbogacane mleko sojowe. Kolejnymi wartościowymi produktami są kasza jaglana, gryczana, amarantus i komosa ryżowa – źródła białka, żelaza i cynku. Do potraw dodawaj oleje roślinne, które dostarczą organizmowi kwasów tłuszczowych oraz witaminy E, a także lecytyny.

Oprócz dużej wartości odżywczej, jaja pełnią wiele funkcji w przepisach kulinarnych – zagęszczają, spulchniają i nadają elastyczności. Często wydaje się, że trudno je zastąpić – szczególnie w wypiekach. Jednak jest to możliwe. Zamiast jaja, do ciasta możesz dodać napęczniałe siemię lniane, pół banana, mus jabłkowy albo mieszankę dowolnej mąki i wody (na jedną łyżkę mąki dodaj 3 łyżki wody). Jaja można też zastąpić specjalnym substytutem, który znajdziesz w sklepach ze zdrową żywnością. Niekiedy wystarczy jajko w przepisie pominąć lub dodać więcej płynu albo mąki.

Alergia na jajko

Jeśli Twoje dziecko ma alergię na jaja musisz wyeliminować je z jego diety pod każdą postacią. Dokładnie czytaj etykiety, ponieważ alergeny mogą znajdować się też w produkcie, w którym się ich nie spodziewasz (np. w sosach sałatkowych, wyrobach cukierniczych, pasztetach lub wędlinach). W przypadku jedzenia poza domem upewnij się, czy zamawiana potrawa nie zawiera jaj. Staraj się pamiętać o różnorodnej diecie, a wtedy eliminacja jaja nie będzie problemem.

Oddaj głos.
Please wait...