„Dietoterapia” D. Włodarek, E. Lange, L. Kozłowska, D. Głąbska [RECENZJA]

Odpowiednie odżywianie osób chorych to istotny element terapii wielu schorzeń. Źródło praktycznej wiedzy na ten temat stanowi „Dietoterapia” autorstwa D. Włodarka, E. Lange, L. Kozłowskiej, D. Głąbskiej.

Książka to nowoczesny poradnik dotyczący podstaw żywienia człowieka, również w różnych schorzeniach z uwzględnieniem dieto-profilaktyki. Już w starożytności wykorzystywano żywność jako lekarstwo. Dzięki badaniom naukowym potwierdzającym wpływ sposobu żywienia na utrzymanie zdrowia i jego funkcję prozdrowotną sformułowano zalecenia dietetyczne.

Zapotrzebowanie energetyczne organizmu człowieka

W początkowych rozdziałach autorzy wyjaśnili zagadnienia takie jak: zapasy energii w organizmie, całkowite dobowe wydatki energetyczne organizmu, bilans energii, aktywność fizyczna. Znajdziemy też informacje jak obliczyć całkowite zapotrzebowanie energetyczne organizmu oraz jak ustalić indywidualne zapotrzebowanie człowieka na energię, czyli wartość energetyczną diety.   Kolejne rozdziały zawierają dokładny opis składników pokarmowych diety: węglowodanów, białek, tłuszczów, składników mineralnych, witamin oraz źródła ich występowania. Dowiadujemy się także o skutkach niedoboru, ale też nadmiaru witamin czy minerałów.

Klasyfikacja diet

W kolejnym rozdziale omówiono klasyfikację diet. Dieta powinna być dostosowana do potrzeb organizmu. U zdrowego człowieka jest to dieta podstawowa, u chorego – jej modyfikacja dostosowana do zmienionych potrzeb żywieniowych organizmu. Modyfikacje mogą polegać m.in. na doborze technik kulinarnych czy składników spożywczych. Autorzy charakteryzują poszczególne diety: łatwo strawną, łatwo strawną o zmienionej konsystencji: płynną, płynną wzmocniona, papkowatą oraz dietę bogato resztkową.

Omówiono również aktualnie rekomendowane i zasady dietoterapii w schorzeniach takich jak: choroby układu pokarmowego (choroba refluksowa przełyku, choroba wrzodowa, zespół jelita drażliwego i przewlekłe zapalenie trzustki), alergie pokarmowe, celiakia, fenyloketonuria, cukrzyca, otyłość, dna moczanowa, przewlekła choroba nerek, kamice układu pokarmowego, choroby związane z rozwojem miażdżycy, nadciśnienie tętnicze, niedokrwistość. Znajdziemy tu też przykładowe schematy posiłków przy danej chorobie.

Dla kogo książka?

Książka została napisana przystępnym językiem, zawiera aktualny stan wiedzy nauki z zakresu żywienia człowieka oraz dietoterapię chorób. Przejrzyste wykresy, ryciny i tabele pozwalają lepiej zrozumieć podane w książce informacje. Publikację polecam nie tylko dietetykom, ale także studentom dietetyki i nauk pokrewnych oraz osobom zainteresowanym tą tematyką.

Książkę kupisz: https://pzwl.pl/Dietoterapia,4930593,p.html