Dieta Kopenhaska – czy rzeczywiście dieta cud?

Dieta Kopenhaska (szwedzka, trzynastodniową) jest popularną dietą wśród osób, które pragną zrzucić nadmierną masę ciała . Nierzadko określana, jako trzynastodniowa droga do raju bez efektu jo-jo. Czy istnieje dieta, dzięki której możliwa jest utrata zbędnych kilogramów w tak krótkim czasie, bez uszczerbku na zdrowiu i ryzyka ponownego przytycia?

Dieta szwedzka jest jedną z najbardziej rygorystycznych diet, dzienna energetyczność kształtuje się na poziomie 500-900 kcal. Przez trzynaście dni osoby stosujące tą dietę jedzą tylko trzy posiłki dziennie o ściśle wyznaczonych porach. Opis diety można uznać za dość schematyczny. Podstawowe składniki to: chude mięso, warzywa, jaja oraz kawa. Ponadto zaleca się wypijanie 2 litrów wody mineralnej, można w niewielkiej ilości zastąpić ją herbatą ziołową. Do kawy, która w jadłospisie jest każdego ranka, należy dodać łyżeczkę cukru, w celu pobudzenia organizmu.

Śniadanie przez większość dni diety stanowi kawa z łyżeczką cukru. W poszczególne dni dodatkowo występuję marchew lub grzanka. Obiad jest posiłkiem białkowym, który stanowi mięso kurczaka, wołowina lub jajko. W poszczególne dni występuje dodatek warzywny (szpinak, pomidor, sałata, marchew) lub owocowy (grejpfrut, jabłko). Kolacja tak jak obiad jest posiłkiem białkowym. Dozwolone jest chude mięso, jogurty naturalne oraz jaja.

W diecie Kopenhaskiej zupełnie wykluczone są produkty, będące źródłem węglowodanów. Może doprowadzić to do zaparć, ponieważ produkty te są podstawowym źródłem błonnika pokarmowego. Ponadto są one źródłem witamin z grupy B oraz witaminy E, a także składników mineralnych (głównie cynk, magnez, żelazo, wapń, krzem).

Niewiele w diecie szwedzkiej jest też tłuszczów. Są one przede wszystkim źródłem witamin D, A, E, K, niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Tłuszcze spełniają szereg bardzo ważnych dla sprawnego działania organizmu funkcji (m. in.: transport lipidów, synteza cholesterolu, synteza hormonów).

Tej diety nie powinny stosować przede wszystkim osoby chore, wykonujące prace fizyczne, dzieci, młodzież, osoby starsze. Bezwzględnie przeciwwskazana jest ona dla:

  • osób z bardzo złym stanem zdrowia,
  • chorych na nadciśnienie tętnicze,
  • osób z chorobami wątroby oraz nerek,
  • osób z dolegliwościami żołądkowymi,
  • osób z niedoborami witamin, składników mineralnych,
  • osób uprawiających sport,
  • kobiet w ciąży oraz karmiących piersią.

Dieta kopenhaska jest dietą bardzo rygorystyczną i niskokaloryczną (500- 900 kcal). Dozwolone są tylko 3 posiłki w ciągu dnia, które są bardzo ubogie w witaminy i składniki mineralne. Podczas takiej terapii możliwe jest złe samopoczucie, osłabienie i bóle głowy. Konsekwencją tak rygorystycznego planu żywienia, której najbardziej obawiają się osoby z nadmiarem kilogramów jest efekt jo-jo. Jest on niemal pewny po takiej trzynastodniowej kuracji odchudzającej. Wykluczenie produktów zbożowych może powodować zaparcia. Taki rodzaj diety jest ubogi w witaminy, szczególnie witaminy z grupy B oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, D, E, K). Bardzo ważną konsekwencją tak rygorystycznych diet jest rozregulowany metabolizm. Spowolnienie metabolizmu następuje między innymi w wyniku drastycznego zmniejszenia kaloryczności spożywanych posiłków. Po zakończeniu trzynastodniowej diety każda nadwyżka kalorii zostanie odłożona na czas głodu. W ten sposób dochodzi do efektu jo-jo i trudności z utratą kilogramów w przyszłości.
Czy dieta kopenhaska jest rzeczywiście najlepszym sposobem uzyskania wymarzonej sylwetki?

Mam nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wybierzesz właściwy sposób walki o swoje marzenia.

  • Popularne diety a chorzy z nadciśnieniem tętniczym, A. Grzelak, J. Suliburska, Forum Zaburzeń metabolicznych 2013, tom 4, nr 3, 122-127
  • Kontrowersje wokół diet odchudzających, L. Kłosiewicz- Latoszek, W. B. Szostak, Postępy Nauk Medycznych, tom XXIV, nr 9, 2011
  • http://kopenhaska.com/

Ocena: 5.0. Z 1 głosu.
Please wait...