Dieta dziecka – na co zwrócić uwagę?

Każdy rodzic pragnie zapewnić swojemu dziecku to, co dla niego najlepsze. Fundamentalnym aspektem w prawidłowym rozwoju dziecka jest sposób jego żywienia. To, jakich nabiera nawyków i jakie wzory wyniesie z domu, kształtuje jego stosunek do tego, co jada. Wśród wielu czynników, to styl życia rodziców wywiera największy wpływ na preferencje żywieniowe dzieci, ich aktywność fizyczną i akceptowanie produktów [1].

Styl życia rodziny – Dlaczego jest to tak ważne?

Z danych opublikowanych przez WHO w 2014 roku, na świecie było ponad 41 milionów dzieci z nadwagą lub otyłych tylko do 5. roku życia [2]. W Polsce z analizy dokonanej wśród dzieci w wieku przedszkolnym, wynika, że nadwagę i otyłość ma kolejno 9,1% i 7,2% dziewczynek  oraz 9,9% i 8,4% chłopców [3]. Problem istnieje i najważniejsze jest to, aby wiedzieć, co robić, by nas nie dotyczył.

Na co powinniśmy bardziej zwracać uwagę w diecie dziecka?

Wielu dietetyków i lekarzy zgodnie podkreśla, że we współczesnej diecie dzieci gości zbyt wiele produktów wysoko przetworzonych i wysoko kalorycznych,  przy jednoczesnym niskim poziomie podejmowanej aktywności fizycznej [4, 5]. Rynek spożywczy serwuje młodemu konsumentowi wiele na pozór wspaniałych produktów, chwaląc ich właściwości w reklamach telewizyjnych i Internecie.

Jak się z resztą okazuje, słusznie, bo to właśnie dzieci są najbardziej podatne na działanie reklamy i nie rozumieją jeszcze siły jej perswazji. Amerykańcy naukowcy przeanalizowali sobotnie poranki w telewizji i oto wyniki: 49% reklam na kanałach dziecięcych dotyczyło jedzenia i restauracji typu fast- food, w tym 91% to głównie żywność wysoko przetworzona, bogata w cukier, sód i tłuszcze nasycone [6].

Prawidłowa dieta dziecka?

W kwestii żywienia dzieci zachowajmy więc zdrowy rozsądek. Żyjemy w czasach kiedy powiedzenie, że liczy się jakość, a nie ilość, nabiera nowego znaczenia. Postawmy zatem na odpowiednią jakość żywności – niskoprzetworzonej, świeżej i lekkostrawnej. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dla dzieci i młodzieży w jasny sposób określa proporcje między poszczególnymi grupami produktów [7].

Pamiętajmy o 5 posiłkach w regularnych odstępach czasu i zachowaniu aktywności fizycznej, która leży u podstawy piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

RODZICU PAMIĘTAJ, BY:

  • W jadłospisie dziecka odrzucić kaloryczne, niezdrowe dania gotowe i przekąski. Zawsze stawiaj na ten „zdrowszy wariant”.
  • Zamiast napojów słodzonych, wybieraj dla dziecka wodę, zamiast słodyczy- owoce, a przekąski takie jak np. chipsy zastępuj orzechami, nasionami, suszonymi owocami.
  • Czytaj etykiety produktów, szczególnie tych, przeznaczonych dla dzieci – często pod cieszącym oko opakowaniem, kryje się produkt w którym na drugim miejscu w składzie znajduje się cukier. Zero wartości odżywczych, mnóstwo kalorii- zero pożytku.

Taka droga żywienia nie tylko pozwoli na harmonijny rozwój, ale da solidne podstawy i pomoże w odróżnieniu żywności wartościowej od tej, która nie daje nic poza pustymi kaloriami. Pokaż dziecku, że zdrowe, znaczy dobre.

Bibliografia:
  1. Tabak I.: Okres szkolny, dojrzewania i dorastania. W: Oblacińska A., Weker H. red.: Profilaktyka otyłości u dzieci i młodzieży. Od urodzenia do dorosłości. Kraków: Wydaw. Help-Med; 2008. s. 87-92. ISBN 978-83-919416-8-3.
  2. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs311/en/
  3. Mazur A.: Czy otyłość to częsty problem u dzieci?. W: Małecka- Tendera E., Socha P., red.: Otyłość u dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydaw. Lekarskie PZWL; 2011. s. 15-17. ISBN 978-83-200-3954-2.
  4. Zalewska M., Maciorowska E.: Rola edukacji żywieniowej w populacji dzieci i młodzieży. Med Og Nauki Zdr 2013; 19(3): 375-378.
  5. Czerwonogrodzka-Senczyna A., Kryńska P., Majcher A., Rumińska M., Jeznach-Steinhagen A., Pyrżak B.: Wpływ czynników środowiskowych na występowanie otyłości u dzieci do 7 roku życia. Endokrynol Ped 2014; 2(47): 17-24.
  6. Batada A., Seitz M.D., Wootan M.G., Story M.: Nine out of 10 Food Advertisements Shown During Saturday Morning Children`s Television Programming Are for Foods High in Fat, Sodium, or Added Sugars, or Low in Nutrients. I Am Diet Assoc [online]. 2008; 108:a.2008.01.015. Dostępny w: doi: 10.1016/j.jada.2008.01.015.
  7. http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia

Ocena: 5.0. Z 1 głosu.
Please wait...