Dieta dla sportowca

Dieta dla sportowca to podstawa sukcesu w treningu profesjonalistów. Bilansowanie posiłków i ustalanie zapotrzebowania energetycznego dla sportowców różni się nie tylko w zależności od wieku czy płci, ale także od rodzaju wykonywanego sportu. Inaczej należy podejść do diety dla sprinterów, wytrzymałościowców czy osób uprawiających sporty siłowe.

Aleksandra Makowska w 15 minutowym klipie z serii “Dietetyk radzi” przedstawia najważniejsze aspekty rozpisywania diety dla sportowców.

Dietetycy prowadzący sportowców muszą mierzyć się z najczęstszymi błędami żywieniowymi do których zaliczają się:

  • zbyt mała podaż kalorii
  • zaburzone proporcje makroskładników w diecie
  • niedobory minerałów i witamin
  • zbyt mała ilość wypijanych płynów

Bardzo ważnym składnikiem diety sportowców jest białko. Zgodnie z rekomendacją IŻŻ (Instytutu Żywności i Żywienia) osobie nie uprawiającej aktywnie sportu zaleca się 0,9-1g białka na 1 kg masy ciała. W przypadku diety dla sportowca zalecenia te są oczywiście większe i wahają się od 1,2 do nawet 3g/kg masy ciała. Zażyte białko zaraz po treningu hamuje rozpad mięśni nawet do 50%. To oznacza, że białko jest bardziej efektywne pod kątem budowy masy mięśniowej niż BCAA.  

Jeżeli macie jakieś pytania związane z dietą dla sportowca to piszcie w komentarzach a Ola na pewno chętnie na nie odpowie.

Dieta dla sportowca

Ocena: 4.3. Z 4 głosów.
Please wait...