Cukrzyca to choroba przewlekła, na którą z roku na rok choruje coraz więcej osób. Objawy cukrzycy są dosyć charakterystyczne, a należy do nich wzmożone pragnienie, oddawanie moczu w nocy, zmęczenie, osłabienie, zaburzenia widzenia, a nawet nawracające zakażenia bakteryjne i grzybicze. I choć leczenie cukrzycy różnego typu przebiega nieco inaczej, choroba ta objawia się dość podobnie. Jej przyczyny możemy doszukiwać się w niedoborze insuliny (przy cukrzycy typ I) czy insulinooporności (przy cukrzycy typu II).

Na co zwracać uwagę przy leczeniu żywieniowym cukrzycy?

Przy cukrzycy leczenie żywieniowe jest wymagane, a rodzaj stosowanej diety zwykle wynika ze stopnia zaawansowania choroby, wartości glikemii, dietozależnych chorób czy też istniejących powikłań. Dieta cukrzyka wymaga sporej dyscypliny i dbałości o to, by wybierać jedynie potrawy z niskim, bezpiecznym dla zdrowia indeksem glikemicznym. I chociaż każdy chcący zdrowo się odżywiać powinien spożywać produkty o jak najniższym indeksie glikemicznym, to osoby chorujące na cukrzycę powinny być na niego szczególnie wyczulone. Indeks glikemiczny informuje nas o szybkości wzrostu poziomu glukozy we krwi tuż zjedzeniu danego produktu. Im produkt ma niższy indeks glikemiczny, tym mniej gwałtowny wzrost glikemii poposiłkowej można zaobserwować. U osób chorujących na cukrzycę takie szybkie wzrosty i spadki poziomu glukozy mogą wywołać dokuczliwe, a czasem niebezpieczne objawy.

Jakie produkty wybierać?

Szczególną uwagę należy zwracać na wartość indeksu glikemicznego każdego ze spożywanych produktów. Wskazane będą więc pełnoziarniste produkty zbożowe, w tym pieczywo żytnie lub graham, ale także ryż brązowy, makarony z mąki pełnoziarnistej, płatki owsiane, otręby czy grube kasze (gryczana, pęczak). Dzięki wysokiej zawartości błonnika i niskiemu indeksowi glikemicznemu produkty te dają uczucie sytości na znacznie dłużej. W sezonie wiosenno-letnim warto korzystać z dobrodziejstw jakie dostarcza nam natura. Świeże warzywa i owoce dostarczają naszemu organizmowi wielu składników odżywczych, a także dzięki swoim właściwościom działają prozdrowotnie.

A co dla tych, którzy nie mogą żyć bez smaku słodkiego?

W marketach czy sklepach ze zdrową żywnością coraz częściej znaleźć można popularne zamienniki cukru, które z powodzeniem można stosować w leczeniu żywieniowym cukrzycy. Produkty te charakteryzują się co prawda słodkim smakiem, ale przy tym także niską kalorycznością i przede wszystkim niskim indeksem glikemicznym. Substancje słodzące, takie jak stewia, tagatoza czy erytrytol, są zdrową alternatywą dla cukru i z powodzeniem mogą być stosowane także przez diabetyków. Nie wywołują gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi, ani towarzyszącym często chorującym na cukrzycę napadów głodu.

Podsumowując…

W żywieniowym leczeniu cukrzycy dąży się przede wszystkim do tego, aby uniknąć dużego wahania poziomu cukru. Oprócz wyboru produktów o niskim indeksie i ładunku glikemicznym, powinno się także zwracać uwagę na ilość węglowodanów. Ważne by w każdym posiłku była ona podobna. Bardzo ważnym elementem w leczeniu żywieniowym cukrzycy jest także regularność spożywanych posiłków. Najlepiej spożywać od czterech do 6 posiłków dziennie w odstępie co 3 godziny. Należy unikać picia alkoholu, a także słodzonych napojów, a soki owocowo-warzywne spożywać do posiłków, a nie pomiędzy nimi.

Unikanie stosowania zasad, którymi należy się kierować podczas leczenia żywieniowego w cukrzycy może prowadzić do poważnych powikłań, takich jak uszkodzenie nerek, mózgu czy nawet utrata wzroku. Tylko właściwie dobrana dieta umożliwi wyrównanie poziomu glukozy we krwi i będzie zapobiegała przykrym dolegliwościom.

 

Oddaj głos.
Please wait...