Wskazówki dla osób stosujących dietę bezglutenową

W dzisiejszych czasach dieta bezglutenowa stała się swego rodzaju modą. Coraz częściej osoby  z niezdiagnozowaną celiakią lub nadwrażliwością na gluten decydują się na wyeliminowanie produktów zawierających gluten, najczęściej w celu pozbycia się zbędnych kilogramów lub szukając „na własną rękę” sposobu na złe samopoczucie.

Najczęściej jest to błędne postępowanie i niepotrzebne wydawanie dodatkowych pieniędzy na produkty z przekreślonym kłosem. Produkty z certyfikatem są dedykowane osobom, dla których nawet śladowe ilości glutenu są niebezpieczne dla zdrowia. Jeśli nie masz podstaw zdrowotnych do restrykcyjnej eliminacji glutenu możesz sięgać po naturalnie bezglutenowe produkty – (np. płatki kukurydziane- kukurydza naturalnie nie zawiera glutenu).

6 wskazówek na co zwrócić uwagę przy diecie bezglutenowej?

Jeśli jesteś zmuszony wyeliminować ze swojego jadłospisu produkty będące źródłem glutenu oto kilka cennych wskazówek dla Ciebie:

  • Po zdiagnozowaniu celiakii, kiedy kosmki jelita są jeszcze zniszczone, przez jakiś czas stosuj dietę lekkostrawną. Celiakii często towarzyszy nietolerancja laktozy, dlatego warto obserwować swój organizm również pod tym kątem.
  • Stosuj urozmaiconą dietę, szukając dozwolonych zamienników w diecie bezglutenowej: ryż, soja, gryka, soczewica, amarantus, kukurydza, ziemniaki, proso, tapioka, fasola. Na diecie bezglutenowej dozwolone są również orzechy, mięso, nabiał, owoce i warzywa.
  • Podczas zakupów warto czytać etykiety. Produkty zawierające na opakowaniu informację np. ,,może zawierać gluten”, lub „w zakładzie stosowany jest gluten” rzeczywiście mogą być źródłem tego składnika, więc nawet wspomniane wyżej płatki kukurydziane mogą być zanieczyszczone podczas produkcji.
  • Należy unikać żywności wysoko przetworzonej, która również może być zanieczyszczona glutenem. Warto samemu przygotowywać posiłki w domu, dzięki czemu masz wpływ na użyte składniki.
  • Osoby z celiakią nie mogą spożywać glutenu nawet w najmniejszych ilościach, dlatego bardzo ważne jest zachowanie higieny podczas przyrządzania dań bezglutenowych, aby przypadkowo ich nie zanieczyścić. W tym celu nie powinieneś np. używać tej samej deski do krojenia na której wcześniej był krojony chleb pszenny.
  • Warto zwrócić uwagę, również na przyjmowane leki (one również mogą zawierać tę substancję).

Powrót do zdrowia oraz odbudowa zniszczonych kosmków u osób z celiakią jest możliwa przy bezwzględnym stosowaniu diety bezglutenowej. Mimo, iż dieta wydaje się bardzo restrykcyjna jest wiele możliwości na zdobycie ciekawych przepisów, które będą bezpieczne i pyszne, a nasza dieta wcale nie musi być monotonna.

Ocena: 5.0. Z 1 głosu.
Please wait...