Jestem na diecie. Czy mogę jeść owoce?

Dieta najczęściej kojarzy nam się z eliminacją produktów wysokokalorycznych i zastępowaniem ich takimi, które są zdrowe ale często jedynie na pozór niskokaloryczne. Zazwyczaj stawiając pierwsze kroki w zmianie nawyków żywieniowych zamieniamy słodycze na owoce. Czy faktycznie powinny one się znaleźć w naszym menu, kiedy chcemy stracić kilka kilogramów?

Każdy z nas na pewno słyszał, że w diecie podstawę powinny stanowić owoce i warzywa. To prawda! Instytut Żywności i Żywienia (iżż) również zwraca uwagę na ten fakt, stawiając te grupy produktów na piedestale Piramidy Zdrowego Żywienia. Owoce są wartościowe, w większości niskokaloryczne, oczywiście spożywane w postaci nieprzetworzonej. Są źródłem witamin, antyoksydantów, jednak zawierają cukry proste: glukozę i fruktozę. Cukry te wchłaniane są natychmiastowo do przewodu pokarmowego. Fruktoza w odróżnieniu od glukozy jest słodsza, ale ma niższy indeks glikemiczny.

Czy fruktoza jest faktycznie taka straszna?

Istnieje wiele dowodów, że cukier jest szkodliwy, szczególnie ten występujący w przetworzonej żywności. Ale czy możemy wrzucić fruktozę do jednego worka z syropem kukurydzianym czy sacharozą?

Fruktozy występującej naturalnie w owocach nie powinniśmy się bać! Oczywiście wszystko w nadmiarze jest szkodliwe, ale bardzo ciężko jest przedawkować ilość tego cukru, spożywając jedynie owoce. Pod lupę należy jednak wziąć soki, nawet te świeżo wyciskane.

Szklanka soku nie zawsze równa się pojedynczej porcji owoców, dla większości nie sztuką jest wypicie jednej litrowej butelki soku, ale czy udałoby się zjeść naraz pół kilogramów owoców? Ponadto przyrządzając sok pozbawiamy owoce tego co najcenniejsze, a mianowicie błonnika pokarmowego. Dlatego kiedy sięgamy po owoce starajmy się zjadać je w całości, w miarę możliwości ze skórką, która zawiera najwięcej drogocennych właściwości.

Zatem jakie owoce wybierać będąc na diecie?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na sezonowość występowania poszczególnych owoców. Istotna jest również ich  jakość i pochodzenie. Warto jednak pamiętać, że mają one wysoki współczynnik sytości, są słodkie i mogą powodować dalszą ochotę na spożywanie słodkich produktów. Zatem będąc na diecie sięgajmy po owoce, które mają niską zawartość cukru: truskawki, grejpfruty, cytryny, limonki, rabarbar, arbuzy czy jeżyny. Wystrzegajmy się natomiast winogron, fig czy dojrzałych bananów.

Wybieraj świadomie na zdrowie!

Oddaj głos.
Please wait...