Na samym początku warto sprecyzować co oznacza słowo „dieta”. Otóż według definicji dieta jest to system odżywiania się polegający na dostosowaniu ilości i rodzaju pokarmu do potrzeb organizmu. Wynika z tego, że tak naprawdę każdy z nas jest na jakiejś diecie, ponieważ prezentuje swój własny sposób odżywiania – mniej czy bardziej zdrowy. Następnie pojawia się pytanie: czy ilość i rodzaj pokarmu, który dominuje w naszej diecie jest dostosowany do potrzeb naszego organizmu? Tu pojawia się kluczowa kwestia, którą należy wyjaśnić, bowiem wtedy otrzymamy odpowiedź na to, dość ogólne, pytanie.

Chcąc sprecyzować pytanie postawione na początku, należałoby dodać na końcu pytania „..odchudzającej”, „..osoby aktywnej fizycznie” czy „..osoby chorej na cukrzycę typu II”. Jedno jest pewne: każda dieta powinna być zdrowa, prawidłowo zbilansowana i dostosowana do indywidualnych potrzeb. Większości osób dieta jednak kojarzy się z odchudzaniem, dlatego też przybliżę jak taka dieta powinna wyglądać.

Od czego zacząć by przejść na dietę?

Na wstępnie należy przyjrzeć się swojemu organizmowi. Czy na nic nie chorujesz? Być może cierpisz przykładowo na niedoczynność tarczycy lub insulinooporność? Jeśli tak, Twoja nowa dieta powinna być dostosowana do Twojego stanu zdrowia i nie będzie wyglądać tak samo jak sposób odżywiania koleżanki, która nie boryka się z takimi problemami.

Dieta odchudzająca oparta jest przede wszystkim na zasadach zdrowego odżywiania, które określa piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Jak należy czytać tę piramidę?

Grafika przedstawia zalecane proporcje spożycia różnych grup produktów takich jak:

  • owoce i warzywa,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • mleko i jego przetwory,
  • mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych, jaja
  • tłuszcze.
Piramida iżż

http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia

Należy zwrócić uwagę na to, że u podstawy piramidy znajduje się informacja o zalecanej aktywności fizycznej – codzienna dawka ruchu to oprócz prawidłowej diety podstawa w utrzymaniu zdrowia i zgrabnej sylwetki.

Obok piramidy znajdują się również istotne informacje, które nierozerwalnie łączą się ze zdrową dietą:

  • należy spożywać regularne posiłki w odstępach 3-4 godzinnych
  • należy unikać spożywania cukru i słodyczy (naturalna słodycz pochodzi z owoców
  • należy ograniczyć spożycie soli, na rzecz przyprawiania potraw ziołami, które oprócz walorów smakowych mają również wiele prozdrowotnych właściwości
  • należy unikać spożywania alkoholu
  • należy pamiętać o regularnym nawadnianiu organizmu – minimum 1,5 l wody dziennie to absolutna podstawa!

Co jeść na diecie?

Po analizie piramidy zdrowego żywienia i aktywności fizycznej widać, że w diecie odchudzającej znajdują się wszystkie grupy produktów, które są obecne w codziennym jadłospisie większości osób. Skąd więc przekonanie, że odchudzanie to restrykcje i głodówki? Powstało wiele rygorystycznych diet wykluczających cenne składniki odżywcze, przez co diety te nie są zdrowe ani, na dłuższą metę, efektywne. Restrykcyjne ograniczenia określonych (zdrowych) grup produktów lub ich całkowita eliminacja (bez uzasadnionych wskazań medycznych) nie prowadzi jedynie do spadku masy ciała, ale również do poważnych niedoborów, zaburzeń pracy metabolizmu, a najczęściej dochodzi do efektu jo-jo. Dieta odchudzająca to przede wszystkim trwała zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych na lepsze, zdrowsze. Zatem niepotrzebne jest stosowanie modnych diet, wystarczy wprowadzić na stałe do swojego menu produkty takie jak:

  • świeże warzywa i owoce w diecie (w proporcji 3/4 warzyw i 1/4 owoców)
  • chude mięso i ryby
  • jaja
  • chude mleko i jego przetwory (jogurty, kefiry, maślanki, sery twarogowe, serki wiejskie itp)
  • pełnoziarniste produkty zbożowe (kasze, ryże, makarony, pieczywo)
  • orzechy i nasiona (np. orzechy włoskie, nasiona słonecznika)
  • nasiona roślin strączkowych (np. soczewica)
  • tłuszcze roślinne (np. rzepakowy, lniany) czy np. awokado zamiast masła na kanapkę

Jak widać, na diecie odchudzającej można „jeść wszystko” – chodzi oczywiście o produkty zdrowe, które są obecne w piramidzie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Należy natomiast unikać produktów wysokoprzetworzonych (tzw. gotowców z supermarketu), słodyczy, słonych przekąsek, dodawania cukru (np. słodzenia kawy/herbaty), dużej ilości czerwonego mięsa i przetworzonych produktów mięsnych (np. wędlin i parówek niskiej jakości), wyrobów z oczyszczonej mąki (np. jasnych makaronów), tłustych serów, śmietany itp.

Jesteś fanem fastfoodów i nie wyobrażasz sobie rezygnacji z nich podczas nowego, zdrowego sposobu odżywiania? Przekonaj się jak łatwo można przerobić popularne niezdrowe potrawy na pyszne, pełne wartości odżywczych zamienniki: Zdrowe nie znaczy nudne!

A na koniec ciekawostka – na diecie odchudzającej można jeść ziemniaki! Jeśli są to ziemniaki gotowane lub pieczone bez dodatku tłuszczu, stanowią wartościowy dodatek do naszego menu.

Ocena: 4.0. Z 2 głosów.
Please wait...