Bezpieczne odżywianie w ciąży, czyli produkty, których ciężarna powinna unikać.

Bardzo ważne jest praktykować racjonalne odżywianie w ciąży, zbyt mała lub zbyt duża podaż energii niesie konsekwencje zarówno dla kobiety jak i jej nienarodzonego dziecka.
Swoje zapotrzebowanie energetyczne można ustalić na podstawie norm żywienia dla populacji polskiej dostępnych na stronie IŻŻ. Należy pamiętać o tym, że podaż energii należy zwiększyć w II trymestrze o 360 kcal i w III trymestrze o 475 kcal (od wartości wyjściowej czyli ustalonej na podstawie danych sprzed okresu ciąży).
Musimy pamiętać o tym, że żywność może być źródłem zakażeń pokarmowych oraz ciężkich chorób, które niosą za sobą ryzyko groźnych powikłań szczególnie dla dziecka w łonie matki.

Czego więc należy unikać w diecie ciężarnej?

Na pierwszym miejscu warto umieścić surowe mięso. Może być ono źródłem toksoplazmozy. W okresie ciąży musimy więc całkowicie zrezygnować z: surowych wędlin, tatara, niedopieczonego mięsa np. steków medium. Bardzo istotne jest również zachowanie maksymalnej higieny podczas obróbki mięsa. Polecam ją wykonywać w rękawiczkach, starannie wyczyścić noże, deski oraz blaty kuchenne.
Kolejnym produktem, który należy wyeliminować to surowe mleko i przetwory z niego przygotowane, ponieważ ich spożywanie niesie za sobą ryzyko zachorowania na listeriozę oraz wcześniej już wspomnianą toksoplazmozę.
Następnym produktem na czarnej liście ciężarnej są surowe ryby i owoce morza, które mogą być źródłem pasożytów tj. tasiemiec czy przywra chińska oraz bakterii chorobotwórczych.
Kolejnym całkowicie zakazanym produktem w okresie ciąży są surowe jaja, które niosą za sobą ryzyko zachorowania na salmonellozę.
Ciężarna ze swojej diety całkowicie powinna wyeliminować alkohol. Często słyszę oraz czytam wypowiedzi innych mam odnośnie bezpiecznej dawki alkoholu w ciąży, jest to stwierdzenie niepodparte żadnymi naukowymi dowodami. Podsumowując NIE MA BEZPIECZNEJ DAWKI ALKOHOLU W CIĄŻY.
Na tym można zakończyć produkty całkowicie zakazane w diecie ciężarnej, jednak osobiście nie polecam spożywania w ciąży jeszcze kilku innych produktów:
  • grzyby leśne mogą być źródłem toksyn, których spożycie w okresie ciąży mogłoby zakończyć się tragicznie dla kobiety oraz dziecka w jej łonie. Dla mnie pewne źródło grzybów nie istnieje, dlaczego? Kto świadomie podawałby małym dzieciom grzyby niejadalne? A jednak co roku słyszymy o przypadkach zatruć u najmłodszych. Stąd też osobiście zalecam eliminacje na okres ciąży grzybów leśnych.
  • produkty wędzone oraz grillowane bez tacek ze względu na to, że są źródłem substancji kancerogennych
  • podroby, które są produktami o niskiej jakości a dodatkowo są źródłem witaminy A, której nadmiar w ciąży może powodować wady rozwojowe płodu.
Mam nadzieję, że ten wpis przeczyta każda przyszła mama i będzie świadomie wybierała produkty, których spożycie jest bezpieczne w ciąży. W kolejnym poście postaram się omówić jakie witaminy i minerały są niezbędne dla prawidłowego rozwoju ciąży.
Ocena: 5.0. Z 1 głosu.
Please wait...